| Wyświetleń:3763

Wybór bramy garażowej - porady eksperta

Zainteresowany? Poproś o ofertę!

Mirola

fot. Mirola |

Zapytaliśmy eksperta Pana Marka Maroszka z firmy Mirola o ważne czynniki w zakresie wyboru bramy garażowej. Warto poznać jego odpowiedzi przed wyborem tego elementu domu, którego będziemy używać na co dzień.


Katarzyna Rutkowska: Jakie czynniki powinniśmy brać pod uwagę przy wyborze bramy garażowej w budynku mieszkalnym?

Marek Maroszek: Zakup bramy garażowej to inwestycja na lata, warto więc poświęcić trochę uwagi, aby dokonać właściwego wyboru pod kątem naszych potrzeb, wymagań budynku, a także funkcjonalności i organizacji przestrzeni w garażu. A wszystko zaczyna się od projektu. Garaż zazwyczaj spełnia o wiele więcej funkcji niż tylko parkowanie samochodów. Jest miejscem przechowywania sprzętów sportowych, ogrodowych i przydomowym warsztatem majsterkowicza. Warto na etapie projektowania garażu przemyśleć jakie funkcje będzie pełnił i jakie w związku z tym musi spełniać wymagania. 
Większość wybieranych i montowanych obecnie bram, zwłaszcza w nowych lub modernizowanych budynkach, to bramy segmentowe, ponieważ bramy uchylne, choć prostsze konstrukcyjnie i tańsze, mają ograniczenia do stosowanych szerokości (zwykle nie wykonuje się szerszych niż 4 m), ale też są zdecydowanie mniej funkcjonalne, ponieważ po otwarciu wystają poza obrys budynku, ograniczając przestrzeń na podjeździe. Niewątpliwym minusem bram uchylnych jest również gorsza niż w bramach segmentowych szczelność i termoizolacyjność.  


Konstrukcja bram segmentowych natomiast pozwala na uzyskanie maksymalnej szczelności i termoizolacji, co jest szczególnie ważne, kiedy garaż znajduje się w bryle budynku mieszkalnego i jest zimą ogrzewany. Segmenty bramy składają się z okładziny zewnętrznej (blachy stalowej ocynkowanej, lakierowanej na wybrany kolor i rodzaj wykończenia), warstwy pianki PUR (o gęstości około 40 kg/m³, najnowsze rozwiązania PUR są w pełni bezpieczne i wolne od szkodliwych czynników takich jak HFC, CFC lub HCFC) i okładziny wewnętrznej (lakierowanej blachy ocynkowanej). Taki segment o grubości 40 mm zapewnia współczynnik przenikania ciepła na poziomie 0,51 W/m²K. Większość rozwiązań bram sekcyjnych posiada nie tylko elastyczne uszczelnienia pomiędzy sekcjami, ale również na całym obwodzie bramy, a uszczelki pozwalają zredukować lub wypełnić większość niewielkich nierówności. Całkowity współczynnik przenikania ciepła bramy wyposażonej w panele o grubości 40 mm oraz system uszczelek oscyluje w granicach 1,1 - 1,5 W/m²K. Szczelność bramy określamy za pomocą parametrów wodoszczelności, przepuszczalności powietrza oraz odporności na napór wiatru, których wysokość podaje się w klasach, im wyższa klasa, tym lepiej. Średniej wielkości pełna segmentowa brama o wymiarach 4 × 3,5 m ma parametry wodoszczelności klasy 3 i przepuszczalności powietrza klasy 2.  




KR: Czy w każdym budynku można zamontować bramę sekcyjną?

MM: Nie jest to niestety takie oczywiste, dlatego na etapie planowania warto sprawdzić, czy w projekcie nie ma na środku garażu belki konstrukcyjnej i w związku z tym czy montaż konstrukcji prowadnic i napędu będzie w ogóle możliwy. Upewnijmy się również czy montaż prowadnic nie będzie kolidował z innymi elementami pomieszczenia, np. oknami.
Istotnym elementem jest nadproże i jego wysokość. Jeśli garaż został zaprojektowany tak, że nadproże ma co najmniej 35 cm, starajmy się wykorzystać je poprzez zastosowanie konstrukcji prowadnic bram sekcyjnych z pojedynczym torem jezdnym, co pozwoli na wyciągnięcie pancerza maksymalnie pod sufit. Jeśli nadproże ma mniej niż 35 cm, musimy zastosować konstrukcję, w której prowadnice poziome złożone są z dwóch torów. To rozwiązanie pozwala na wykorzystanie niskich nadproży, ale podwójna konstrukcja jest niżej osadzona i może przeszkadzać wewnątrz podczas użytkowania garażu. 


KR: Napędy i sterowanie, czyli jak zadbać o komfort użytkowania garażu?

MM: Napędy ręczne są już rzadkością, większość użytkowników wybiera bramy wyposażane w napędy elektryczne, coraz częściej zintegrowane z inteligentnym sterowaniem pozostałą częścią domu. Warto zwrócić uwagę na to, że niektóre napędy informują użytkownika, w jakiej pozycji znajduje się brama, tańsze napędy takiej funkcjonalności nie posiadają lub tylko ją symulują poprzez zapamiętywanie kolejności przełączeń na nadajniku. Funkcjonalność, która informuje nas o położeniu bramy, nazywamy sygnałem zwrotnym. Pamiętajmy także o dodatkowym mechanizmie rozprzęgania bramy z napędu, gdy nie ma dodatkowego wejścia do garażu, co jest o tyle ważne, że umożliwia otwarcie bramy w przypadku braku energii elektrycznej. Szyna napędu powinna umożliwiać ponowną blokadę bramy po jej zamknięciu, a jeśli nie ma takiej funkcjonalności, to dla bezpieczeństwa trzeba wyposażyć bramę w dodatkowy zamek ryglujący. Zastosowanie wewnętrznego rygla, zamka lub nakładek na rolki, ogranicza w znaczny sposób możliwość wyważenia bramy i utrudnia ewentualne włamanie.
Dla garaży wielostanowiskowych należy wziąć pod uwagę także ilość cykli otwierania, na które obliczana jest wytrzymałości sprężyn wyrównoważających, co wpływa na ich trwałość.




KR: O czym jeszcze warto pamiętać? 

MM: Bramę montujemy po zakończeniu wszelkich prac budowlanych, a więc na ostatecznie wykończonym otworze, czyli na wytynkowanych węgarkach i nadprożach. Po montażu nie ma już możliwości poprawienia nierówności. Brama posiada sztywną konstrukcję prowadnic, dlatego, jeśli węgarki lub nadproże będą nierówne, ekipa montażowa zmuszona będzie na zastosowanie dystansów lub nawet na podkucie nierówności, a to będzie miało wpływ na efekt końcowy montażu i estetykę wykończenia.

Prawidłowo zamontowana brama to gwarancja trwałości i bezproblemowego użytkowania na lata, więc pamiętajmy o tym, że:
  1. konstrukcja prowadnic powinna posiadać równe przekątne, źle ustawione przekątne będą skutkowały przesuwaniem się bramy, spadaniem lin z bębnów, nieszczelnością, blokowaniem w nietypowych miejscach i skrzypieniem;
  2. brama wyrównoważona przez sprężyny po prawidłowym montażu powinna podnosić się niezależnie od jej gabarytów w miarę lekko. Nie powinna ani uciekać do góry, ani się ciężko zamykać;
  3. natychmiast po montażu z paneli powinna zostać usunięta folia ochronna, nieusunięcie jej grozi zwulkanizowaniem się folii z powłoką bramy oraz wniknięciem resztek kleju w strukturę lakieru i pozostawieniu trudnych do usunięcia śladów. Folia ochronna musi być usunięta nawet jeśli nadal trwają prace budowlane, a na ich czas bramę można zabezpieczać luźną folią np. malarską;
  4. jeśli zakończono wszelkie prace budowlane (i nie ma już dużej ilości pyłu budowlanego), ostatnim etapem montażu jest przesmarowanie całej konstrukcji, tak aby wszelkie elementy ruchome pracowały lekko oraz cicho. 



Marek Maroszek to ekspert techniczny z wykształcenia (mgr inż. Mechaniki i budowy maszyn Politechniki Śląskiej oraz Aparatury i urządzeń Politechniki Krakowskiej) i ponad 20-letniego doświadczenia zawodowego. Od 2003 roku pracuje w firmie Mirola, obecnie na stanowisku kierownika przygotowania produkcji.

Firma Mirola oprócz bram garażowych do obiektów mieszkalnych i przemysłowych oferuje również szeroki asortyment osłon okiennych (żaluzji fasadowych, rolet i screenów) oraz pergole tarasowe sun.siesta.


#Mirola, #wywiad, #brama, #ekspert

SPRAWDŹ OFERTĘ FIRMY

Strona główna | Oferta | Publikacje | Sieć sprzedaży - kontakt | Praca

MIROLA Sp. z o.o.

43 - 1 Orzesze
Mikołowska 129
tel.: +48 32 32 36 400
tel.: 32 22 15 750
tel.: 32 32 36 400
e-mail: info@mirola.com.pl
http://www.mirola.pl
https://www.facebook.com/MIROLApl/





» Więcej na subportalu Najnowsze wieści z branży