| Wyświetleń:4531

2021... ach ten 2021 rok...

Zainteresowany? Poproś o ofertę!

Firma przynależy do:
2021... ach ten 2021 rok...

fot. jcomp | 2021... ach ten 2021 rok...

Kolejny rok... kolejne podsumowanie... Rok 2021 za nami i chyba nikt nie może powiedzieć, że był to kolejny... nudny rok... Ojjj nie, tego o roku 2021 powiedzieć nie można. Nieprzewidywalny, szalony – to już tak!


2021 rok dostarczył chyba emocji każdemu, choć nie zawsze były to pewnie miłe przeżycia. Gospodarki europejskie i światowe wciąż zmagały się ze skutkami nieustępującej pandemii COVID-19, łańcuch dostaw stał się łańcuchem tylko z nazwy, bo rzadko działał, jak należy, a inflację można śmiało już nazwać galopującą. Można by więc w ciemno założyć, że z takiej mieszanki plag nikt nie wyjdzie bez szwanku, tymczasem... branża stolarki ponownie pokazała, że potrafi sobie poradzić nawet i w tak trudnych warunkach. 

Pandemia COVID-19 przekroczyła już 250 milinów przypadków i spowodowała skurczenie się światowego PKB o kilka procent. Choć badania i rozwój szczepionek poczyniły przełomowe postępy, a wiele rządów opracowało również różne polityki, mające na celu stymulowanie ożywienia gospodarczego, to wiele brakuje nam do normalności, czego przykładem może być, chociażby niepewność związana z organizacją imprez targowych i uczestnictwem w nich – jedne imprezy się odbyły, inne zostały przełożone (często ponownie) na inny termin. Wiele imprez, jak chociażby Kongres Stolarki Polskiej (zobacz podsumowanie), odbyły się w formule online, dostosowując się sprawnie do panującej na runku sytuacji. 

Niepewność ta utrzymuje się nadal, co można odczuć po nastrojach związanych chociażby z rodzimymi targami BUDMA 2022, o czym mogą Państwo przekonać się sami z naszego artykułu „BUDMA 2022 – czy branża jej potrzebuje?”. Targi Stuttgarckie zrezygnowały z organizacji imprezy R+T w 2022, MACO wycofało się z udziału w targach FENSTERBAU FRONTAL (przeczytaj), podobnie jak SIEGENIA (przeczytaj)... a to tylko kilka przykładów.  

Rok 2021 przyniósł także największy kryzys surowcowy oraz najwyższe podwyżki surowców w historii. Szczególnie niebezpieczne dla polskich przedsiębiorców były wciąż rosnące ceny drewna oraz nieuregulowana polityka sprzedaży drewna poza granice kraju. Została nawet powołana grupa zadaniowa, w ramach której ustalona została ścieżka działania w ramach przywrócenia równowagi na rynku drzewnym. Związek POiD wraz z innymi organizacjami, a wśród nich Polska Izba Gospodarcza Przemysłu Drzewnego, Polski Związek Okien i Drzwi, Polski Komitet Narodowy EPAL, Stowarzyszenie Przemysłu Tartacznego, wspólnie podjęły działania, których celem było zwrócenie uwagi na problem oraz podjęcie przez rządzących odpowiednich działań (więcej w tekstach „Drewniane absurdy – walka o polskie drewno trwa” oraz „Jakie będą skutki rekordowych cen drewna?”). 

Przykładem branży, która pokazuje wielowymiarowość spowodowanego pandemią i zmianami klimatu kryzysu, jest przemysł szklarski. Według wszelkich przewidywań jego wartość będzie rosnąć – z 265 miliardów dolarów w 2020 roku do 352 miliardów w 2028. Po spowolnieniu w pierwszych miesiącach pandemii zapotrzebowanie na produkty szklane wróciło do wartości sprzed 2020 roku, a nawet zaczęło je przewyższać. Zarówno przedsiębiorstwa, jak i klienci indywidualni postanowili inwestować, co nie tylko doprowadziło do wzrostu popytu, ale również wpłynęło na możliwości produkcyjne sektora szklanego. Wraz ze zwiększonym zapotrzebowaniem rosną ceny szkła. Poważnym zagrożeniem jest spadająca ilość dostępnych surowców do produkcji szkła. Niedobory surowcowe w połączeniu z zieloną legislacją mogą przyczynić się do dalszego wzrostu cen (więcej w artykule „Szkło cenne jak diament. Sytuacja w sektorze szklarskim”).

Duży skok cenowy dotyczy także stali, która podrożała nawet o 30%. Eksperci z branży twierdzą, że na wzrost cen wyrobów stalowych ma wpływ kilka kwestii. Jednym z nich jest pandemia i przerwanie płynności wyrobu stali. Kolejnym są kwestie ekologiczne i nowe podatki UE w związku z ochroną środowiska, które niestety również mają wpływ na cenę stali. Trzecim wskazywanym powodem jest polityka gospodarcza krajów azjatyckich (więcej w artykule „Szalejące ceny materiałów budowlanych w 2021”). 

Wzrost cen surowców do produkcji stolarki nie mógł nie odbić się na cenie finalnego produkty, jakim są okna i drzwi. Jak informował Maksymilian Miros, analityk Centrum Analiz Branżowych, w roku 2021 jedynie 4 proc. producentów okien nie wprowadziło w pierwszym półroczu podwyżek cen, a ponad połowa z nich wprowadzała w tym okresie podwyżki dwu- lub trzykrotnie. 28 proc. ankietowanych producentów podnosiło ceny swoich wyrobów nawet 4 i więcej razy. Gdy w marcu 2020 roku średnia cena ofertowa wyniosła 390 zł/mkw., tak w połowie 2021 roku wzrosła ona do poziomu 550 zł/mkw. Październik to z kolei wyceny oscylujące średnio na poziomie 570 zł./mkw, co oznaczało wzrost już jedynie o 3,5 proc. względem czerwca 2021 roku (więcej w artykule „Czy okna i drzwi nadal będą drożały?”). 

Pandemia przyczynia się do dynamicznego wzrostu e-handlu między firmami. Handel e-commerce B2B na koniec 2020 roku wyniósł ok. 447 mld złotych i wzrósł o ok. 30% w stosunku do roku poprzedniego. Wartość obrotów e-commerce B2B w Polsce, obejmującego zarówno sprzedaż przez e-sklep lub platformę (tzw. webową), jak i bezpośrednią wymianę danych w formie elektronicznej (EDI), Santander Bank Polska oraz Mobile Institute ocenia na około 450 mld zł. (więcej w artykule „Dynamiczny wzrost e-handlu między firmami”). 

W 2021 roku DOBRY MONTAŻ staje się społeczno-ekologicznym projektem pod hasłem „Buduj dla Pokoleń”, który ma na celu podkreślanie wagi rozwiązań energooszczędnych i ich wpływu na minimalizacje CO2 do środowiska, ale także zwrócenie uwagi na tematy związane z odzyskiwaniem surowców w myśl gospodarki w obiegu zamkniętym. W tym też celu POiD nawiązał współpracę z EPPA, czyli europejskim stowarzyszeniem branżowym producentów systemów profili okiennych z twardego PVC. Głównym celem współpracy są wspólne działania na rzecz szeroko pojętej promocji recyklingu (dowiedz się więcej).

Wartym odnotowania faktem jest to, że w 2021 roku czołowe firmy działające w polskiej branży aluminium powołały do życia stowarzyszenie, które reprezentować będzie ich interesy, a także promować zastosowanie aluminium we wszystkich możliwych aplikacjach (więcej w tekście „Polskie Stowarzyszenie Aluminium nabiera kształtu”). Warto też wspomnieć, że Gerda, lider rynku zabezpieczeń, nawiązała współpracę z firmą Grenton, polskim producentem systemu smart home (dowiedz się więcej), a Panowie Waldemar Lis i Tomasz Rohloff odeszli ze Stürtz Polska (dowiedz się więcej).

Specjalizacja „monter stolarki” jest obecna w szkołach branżowych pierwszego stopnia od 3 lat. We wrześniu 2021 roku została natomiast uruchomiona procedura wdrażania do systemu edukacji specjalizacji „technik montażu i automatyki stolarki budowlanej” w szkołach branżowych II stopnia. Prace trwają w ekspresowym tempie, a specjalizacja związana z naszą branżą ma trafić trafi do oferty szkolnictwa wraz z kolejnym rokiem szkolnym. 

Niemal na samym początku tego podsumowania wspomniałem, że nie ma takiej sytuacji na rynku, z którą nie poradziłaby sobie branża stolarki otworowej. Poniżej garść przykładów inwestycji, jakie poczyniła branża mimo nieprzewidywalności panującej na rynku:

» Koncern Soudal, ekspert ds. chemii budowlanej, rozpoczął budowę nowoczesnego, w pełni zautomatyzowanego zakładu produkcyjnego mieszczącego się w Turnhout w Belgii (przeczytaj).

» MORAD, ekspert w produkcji systemów aluminiowych i szklanych dla budownictwa, wprowadza kolejną innowację do portfolio swoich usług: automatyczną lakiernię proszkową, przeznaczoną do malowania proszkowego poszczególnych elementów systemów (przeczytaj).

» Wielkimi krokami zbliża się otwarcie nowej hali Alsecco. Producent zapowiada masową akcję marketingową z wizerunkiem znanej osobistości telewizyjnej (przeczytaj). 

» Ekspert w produkcji szyb zespolonych, Pilkington IGP rozbudowuje swój zakład w Ostrołęce. Inwestycja nie tylko zwiększy moce produkcyjne spółki, ale także zapewni nowe miejsca pracy (przeczytaj).

» PAGEN, małopolski producent okien, drzwi, rolet i bram garażowych otworzył nową halę produkcyjną, zwiększając tym samym łączną powierzchnię produkcyjno-magazynową do ponad 22 tys. metrów kwadratowych (przeczytaj).  

» DECCO S.A. kupiło nową nieruchomość w Suwalskiej Strefie Ekonomicznej.  5 ha powierzchni całkowitej, 4500 mkw. hali oraz 600 mkw. biura (przeczytaj).  

» ML System 16 grudnia uroczyście otworzył pierwszą na świecie linię produkcyjną QGlass – w pełni transparentnych szyb z powłoką kwantową generujących energię elektryczną (przeczytaj).  

» W 2019 roku polski oddział GEALAN rozpoczął kilkuetapowy projekt inwestycyjny związany z rozbudową zakładu, przebudową istniejącej infrastruktury oraz zmianą systemu informatycznego do obsługi procesów logistycznych. W 2021 roku inwestycja wkroczyła w kolejny etap (przeczytaj).

» Dickson-Constant inwestuje 40 mln EUR w budowę drugiego terenu przemysłowego w Hordain, w regionie Hauts-de-France (przeczytaj).

» Nowa łączna powierzchnia inwestycji Awilux to kolejne 6000 m². Około połowy z tego zajmuje dodatkowa hala produkcyjna, a pozostałą powierzchnię przeznaczono do kompletacji i przygotowania wysyłek oraz do krótkoterminowego magazynowania wyrobów gotowych (przeczytaj). 

» Winkhaus Polska ruszyło z inwestycją, która prócz rozbudowy hali produkcyjnej będzie obejmować wzniesienie magazynu wysokiego składowania wraz z zapleczem administracyjnym oraz rozbudowę doków przeładunkowych. Łączna powierzchnia obiektów w Rydzynie związanych z produkcją, logistyką oraz administracją zwiększy się o 40% , a sam magazyn urośnie o około 10.000 mkw (przeczytaj).

» Spółka POLFLAM, producent szkła ogniochronnego, rozwija swój potencjał produkcyjny. Na 8-hektarowym terenie w podwarszawskim Tarczynie, przy trasie krajowej nr 7, łączącej Warszawę z Krakowem, powstaje nowoczesny kompleks biurowo-produkcyjno-magazynowy (przeczytaj).

» Saule Technologies uruchomiła we Wrocławiu pierwszą w historii linię produkcyjną drukowanych, ultracienkich i elastycznych ogniw słonecznych na bazie perowskitu (przeczytaj).

» Nowa prasa do ekstruzji aluminium w Grupie Yawal została uruchomiona 10 maja, co wpłynęło na zwiększenie mocy produkcyjnych o 25%. Jest to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie rynku na profile aluminiowe i na potrzeby klientów Grupy Yawal (przeczytaj). 

» Potencjał fabryki STOLLAR Systemy Okienne znacznie się powiększył dzięki inwestycji w nową halę produkcyjną o powierzchni ponad 7 tys. mkw. (przeczytaj).

» Rozwój produkcji stolarki drewnianej to główna część planu inwestycyjnego firmy Eko-Okna na 2021 rok. Budowa nowej hali, produkcyjno-magazynowej, której powierzchnia to ponad 44 tys. mkw. (przeczytaj).

Mijający rok śmiało można nazwać także rokiem inwestycji w automatyzację produkcji. Nie ma chyba na rynku dostawcy maszyn, który narzekałby na ten okres. Wystarczy tylko odwiedzić działy z informacjami prasowymi takich dostawców, jak chociażby FIMTEC Polska (zobacz), Stürtz Polska (zobacz), URBAN Polska (zobacz), R&D Tech (zobacz) czy PREZ-MET (zobacz), aby przekonać się, jak wiele maszyn tych dostawców trafiło w 2021 roku w ręce producentów stolarki. 

Rok 2021 to także rok licznych premier produktów. Ich przytaczanie w tym miejscu nie ma sensu, dlatego odsyłamy Państwa do działu Premiery Branżowe (przejdź), który zresztą specjalnie dla Państwa stworzyliśmy w celu śledzenia premier rynkowych. Nie tylko inwestycje i premiery nowych produktów świadczą o zręczności zarządzania przedsiębiorstwami w branży stolarki otworowej i jej dobrej kondycji. Wiele firm, podsumowując rok 2021, szczyci się nierzadko dwucyfrowymi wzrostami sprzedaży, jak np. ROTO (przeczytaj) czy MACO (przeczytaj). 

Można by więc wysnuć tezę, że branża nie znosi nudy, a nieprzewidywalne wydarzanie działają na nią tylko mobilizująco, zachęcając do rozwoju i wdrażania innowacyjnych rozwiązań, których pewnie nie podjęto by się tak szybko, gdyby na rynku panowały spokój i cisza. Choć kto wie, być może zmiany weszły już branży w krew i nawet bez bodźców zewnętrznych nic nie zatrzyma jej już przed dalszym, dynamicznym rozwojem. I takiego rozwoju, może już w nieco bardziej przewidywalnym środowisku, redakcja oknonet.pl życzy Państwu w 2022 roku!

#podsumowanie, #oknonet

SPRAWDŹ OFERTĘ FIRMY