| Wyświetleń:4053

Strategia skórkowa na czas niepogody

Zainteresowany? Poproś o ofertę!

Strategia skórkowa na czas niepogody

fot. ABAKUS | Strategia skórkowa na czas niepogody

Kiedy w maju 2021 roku mówiono, że w końcu budowlanka złapała oddech, wszyscy mieliśmy wrażenie, że kolejne miesiące i kwartały pozwolą spojrzeć na wyniki branży z nowej perspektywy. Wkrótce jednak spirala płacowo-cenowa i związana z nią – najwyższa od 20 lat – inflacja pokazały, że w polskiej ekonomii „dramatycznie źle” jeszcze nie nadeszło. Jak faktycznie wygląda sytuacja w branży budowlanej? 


Gdzie podziali się mali? 


Po najgłębszym od prawie 5 lat spadku produkcji budowlano-montażowej, jaki zanotowano w kwietniu ubiegłego roku, branża budowlana notuje stałe wzrosty. Nie każdego to jednak dotyczy. Budowlanka, jak każdy inny sektor, przedstawia pewną mozaikę. Feeria różnorodności obejmuje zarówno dużych przedsiębiorców, średnich, jak i małych. Pierwszym zauważalnym znakiem transformacji naszych czasów jest niestety upadek małych firm, które z kryzysem sobie nie radzą. 

Jest to dokładnie taka sytuacja, jaką wieszczył Kamil Grodecki, prezes Abakus Okna S.A. już w styczniu 2021 roku: Będziemy świadkiem prawdziwej mozaiki biznesowej. Silne marki, takie jak Abakus Okna S.A., ze zautomatyzowanym parkiem maszynowym, doskonale zorganizowaną produkcją i stabilną strukturą biznesową, jeszcze bardziej wzmocnią swój brand i pozycję na rynku. Dla mniejszych firm będzie to czas walki o swoje być albo nie być w branży. Utraty miejsc pracy, mniejsza konsumpcja, tymczasowy spadek zapotrzebowania na okna czy drzwi oraz wszystkie inne problemy, które uwypukli epidemia, pociągną za sobą kolejne – z pozyskaniem surowców do produkcji, oszczędzanie na materiałach, niższą jakość finalnego wyrobu, problemy płatnicze, a nawet upadłość spółek. Rok 2021 powinien być rozstrzygający i realnie wskazać potentatów w tej branży.



Budowa domu a inflacja


Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w lipcu 2021 roku inflacja przekroczyła magiczną granicę 5%, a to oznacza, że siła nabywcza pieniądza spada w drastycznym tempie przy jednoczesnym rekordowym wzroście cen za dobra i usługi konsumpcyjne. Jeszcze niespełna dwa miesiące temu bagatelizowano te wskaźniki, tłumacząc, że wraz z inflacją rośnie płaca minimalna, a portfel napełnia się szybciej, niż inflacja zwiększa ceny. Obecnie coraz częściej słyszy się, że ta spirala płacowo-cenowa to klucz do katastrofy. Rosną ceny produkcji, surowców, towarów, usług. W końcu i pracownik jest coraz droższy i wykonywane przez niego usługi. 



Analitycy są zgodni, że tę najwyższą od ponad 20 lat inflację może zahamować radykalne działanie w polityce cenowej lub podatkowej. Wyobraźmy sobie zatem sytuację, kiedy podatki wzrastają, rata kredytu podwaja się lub potraja (przy zmiennym oprocentowaniu), świadczenia społeczne są wycofywane. Kto w takiej sytuacji rozpocznie budowę domu? Odpowiedź nasuwa się mimowolnie, choć wcale nie jest taka klarowna. 

Porównując opłacalność do lat ubiegłych, zapewne nasze myśli nie będą zbyt optymistyczne. Ale może się okazać, że trudne czasy jeszcze wcale nie przyszły i to nie 2021 rok jest rokiem najwyższych podwyżek. Nie chcę być siewcą grozy, ale analizując sytuację od wewnątrz, czasy są więcej niż niestabilne. Nas, jako producenta okien i drzwi, blokuje permanentny brak surowców, a zjawisko to stale się nasila. Nawet jeśli je opanujemy, to deficyt innych materiałów budowlanych, jak styropian na elewację, blacha na dach czy cegła, będzie i dla nas zagrożeniem. Klient nie wstawi przecież okien i drzwi do domu, które nie będzie miało ścian albo dachu. Patrząc z tej perspektywy, może lepiej budować dom teraz, gdy jest jeszcze taka możliwość, nawet pomimo opóźnień i wysokich cen? – pyta Kamil Grodecki, prezes Abakus Okna S.A.



A na Wschodzie i Zachodzie bez zmian? Czyli kilka słów o eksporcie 


Podwyżka cen przy jednoczesnym deficycie materiałów budowlanych w branży zauważalna jest nie tylko wśród inwestorów prywatnych. Producenci mierzą się ze słabszym obłożeniem linii produkcyjnych, a dystrybutorzy z brakiem brygad monterskich i komplikacjach związanych z przygotowaniem oferty zgodnie z aktualnymi cenami (otrzymana dziś wycena niekoniecznie będzie aktualna również jutro). W tym wszystkim nadal próbujemy być liderami na rynku eksportowym. I to konkurencyjnymi. 

Ceny drewna są najwyższe w historii. […] Wpłynie to przede wszystkim na wzrost kosztów budowy, ale także na konkurencyjność polskich firm na rynkach zagranicznych, co będzie katastrofą dla pozycji wypracowywanej przez lata przez branżę – mówi Janusz Komurkiewicz, prezes Związku Polskie Okna i Drzwi.



Oczywiście, producenci wyrobów z drewna mierzą się również z innymi problemami, ale trend jest podobny w całej branży budowlanej. Trudno być obecnie konkurencyjnym i jest to najbardziej przykry wniosek odnośnie do wyników tego roku. 

Rok 2021 dla branży budowlanej


Specjaliści są przekonani, że obecna sytuacja rychło prowadzi do katastrofy gospodarczej. Jednak branża budowlana, w przededniu zmian, jakie mają nadejść, wygląda lepiej niż dobrze. Producenci notują dynamiczne wzrosty obrotów i rekordowe wyniki sprzedażowe. Liczba pozwoleń na budowę wzrosła niemal o 20%. Uruchamiane są nowe projekty, a inwestycji realizuje się coraz więcej. 

Słowo klucz w tej sytuacji to STRATEGIA ADAPTACYJNA. Przy tak dynamicznej sytuacji na rynku ma ona niezwykłe znaczenie. Nawet duże przedsiębiorstwa mają prawo się potknąć w obecnej sytuacji, jeśli odpowiednio na nią nie zareagują i skroją swoje plany w perspektywie rocznej, pomijając wizję kilku-, a nawet kilkunastoletniej. 

Wypracowana przez nas strategia długoterminowa i związany z nią pewien model zarządzania w tak nieprzewidywalnym roku 2020 zmieniliśmy z dnia na dzień, aby dopasować się do zmieniających realiów. W 2021 wkroczyliśmy już z oczyma szeroko otwartymi i z rozsądnym wnioskiem: aby się rozwijać, firma nadal musi posiadać strategię długofalową i wewnętrzne KPI, nawet przy tak zmieniających się warunkach. Ja to nazywam strategią skórkową. Jako że pogoda bywa różna, wierzchnią warstwę można zdjąć (w czasie koniunkcji) albo się nią przykryć (na wypadek krachu), ale jednak trzon ma być stały i nieruchomy – konstatuje Kamil Grodecki, prezes Abakus Okna S.A.


#produkcjastolarki, #oknapvc, #oknaaluminiowe, #inflacja, #budowadomu, #warszawa

SPRAWDŹ OFERTĘ FIRMY

Strona główna | Oferta | Publikacje | Sieć sprzedaży - kontakt | Praca

ABAKUS OKNA S.A.

00-807 Warszawa
Aleje Jerozolimskie 100
tel.: 85 7130970
tel.: 85 7130973
Fax: 85 7193470
e-mail: abakus@abakus-okna.com.pl
https://www.abakus-okna.com.pl
https://www.facebook.com/OknaAbakus