Lepsze jest zawsze wrogiem dobrego - Profine

Zainteresowany? Poproś o ofertę!

Rozmowa z Prezesem Zarządu Profine Polska, Dariuszem Śmiłowskim o kontrowersjach związanych z prowadzoną kampanią antyołowiową.


Reklama

Wśród zdecydowanej większości producentów profili okiennych z PVC z wielkimi kontrowersjami spotkała się Wasza kampania reklamowa skierowana przeciwko producentom okien i profili używających stabilizatorów ołowiowych. Można odnieść wrażenie, że w kampanii tej straszy się klientów kupujących okna stabilizowane ołowiem utratą zdrowia. Co wy na to?

To prawda, że nasza reklama została zauważona, ale nie jest prawdą, że jest ona skierowana przeciwko producentom okien i profili. Nigdzie w reklamie nie twierdzimy, że posiadanie okna z profili z domieszką ołowiu szkodzi zdrowiu. Jej celem nadrzędnym jest wyróżnienie cechy charakterystycznej dla naszych produktów, a mianowicie ich bezołowiowość. Nasza kampania jest typowo informacyjna i jedynie stwierdzamy fakt, że w oferowanych przez nas profilach nie ma ołowiu. Naszym działaniem rozpoczynamy nową erę i chcemy spowodować, aby w Polsce zaczęto stosować na szerszą skale nowoczesne, ekologiczne technologie, również w naszej branży. To co chcemy przekazać klientom kupującym okna, na pewno nie budzi entuzjazmu wśród naszych szanownych konkurentów. Jest tak dlatego, że to właśnie my jesteśmy jednymi z nielicznych, którzy są przygotowani do produkcji systemów okiennych stabilizowanych cynkiem i wapniem na tak wielką skalę, przy zachowaniu wyższych rygorów jakościowych i technicznych. Należy, tak na marginesie nadmienić, że z cytowanych na Państwa stronie wypowiedzi liderów rynku producentów profili, wielokrotnie słyszymy deklaracje zmiany stabilizatorów ołowiowo-kadmowych na inne ekologiczne. Celowo sugeruję ekologiczne, bo z jakiego innego powodu mieliby je zmieniać skoro są liderami, chyba tylko z takiego samego powodu, jakim kierował się Profine. Nikt inny, jak właśnie liderzy wśród producentów profili okiennych, uczestniczyli w dobrowolnej inicjatywie VINYL 2010, w której deklarują, że do 2015r. będą produkować wyroby PCV na bazie stabilizatorów bezołowiowych. To jest deklaracja, którą wszyscy złożyli. Dlaczego mieć pretensje do firmy, która zdecydowała się wprowadzić tą deklarację w życie już teraz?

W Waszej kampanii reklamowej używacie argumentu strachu...?

Po prostu informujemy klientów, stwierdzamy fakt. Jeśli ma Pan inne zdanie, proszę podać choćby jeden przykład, w którym używamy argumentu strachu. Konsumenci napojów chłodzących informowani są o składnikach wchodzących w skład każdego napoju. Producenci artykułów spożywczych zostali zmuszeni przez ustawodawstwo do podawania receptury. Zatem rodzi się zasadne pytanie: dlaczego tak wielu firmom zależy, aby nabywcy okien nie wiedzieli, że w kupowanych przez nich oknach jest ołów?

Według niezależnych instytutów badawczych ołów związany w strukturze z innymi pierwiastkami jest całkowicie nieszkodliwy dla zdrowia. Dysponujecie badaniami zaprzeczającymi temu?

Mamy podobne zdanie, jak wymienione przez Pana instytuty. Problem jednak się zaczyna przy produkcji okien, gdy powstają odpady zawierające stabilizatory ołowiowe, a także pojawi się wtedy, gdy okna nadawać się będą do utylizacji. Czy Pana zdaniem można postawić znak równości pomiędzy utylizacją profili stabilizowanych ołowiem i tych, które nie zawierają tego metalu? Przecież odpowiedź jest tylko jedna.

Czyli w przypadku użytkowania okna, nie jest on szkodliwy?

Na to pytanie już udzieliłem odpowiedzi. Pamiętać jednak należy, że odpowiedzialność społeczna to nie tylko ocena korzyści tu i teraz, ale także, a może przede wszystkim ocena skutków, jakie mogą nas czekać w przyszłości. I to całkiem nieodległej.

Stabilizatory cynkowo-wapniowe znane są już od kilkunastu lat – mniej więcej od początku lat 90-tych. Koncern HT Troplast i jego następca prawny Profine produkował swoje produkty w oparciu o stabilizatory ołowiowe. Dlaczego zatem dopiero teraz zaczął używać argumentów ekologicznych?

Lepsze jest zawsze wrogiem dobrego. To mogę Panu odpowiedzieć, jeśli chodzi o pierwszą część Pana pytania. Co do drugiej części, jest ono stronnicze, ale odpowiem… To, co było kiedyś, było stosowane, posiadało i posiada dopuszczenia do obrotu, ale dlaczego mamy stać w miejscu i stosować składniki uznane za nieekologiczne. Świat idzie do przodu i to nie tylko w budownictwie.

Ale dlaczego nie produkowaliście profilu stabilizowanego cynkiem wapnia kilkanaście lat temu?

Czy trzeba dzisiaj komukolwiek tłumaczyć, czym jest postęp technologiczny? To tak jakby Pan zapytał, dlaczego kilkanaście lat temu rafinerie nie produkowały benzyny bezołowiowej. Bądźmy poważni, bo temat, który poruszamy zasługuje na to.

Słyszymy w branży sarkastyczne pytanie: Czy jesteście gotowi, prowadząc kampanię opartą o szkodliwość profili stabilizowanych ołowiem, wymienić okna wszystkim tym klientom, którzy kupili u was okna stabilizowane ołowiem?

Okna stabilizowane ołowiem, które są już wyprodukowane i użytkowane przez klientów są problemem, z którym trzeba będzie się zmierzyć w przyszłości. Jest to jednak problem związany z utylizacją, a nie samym użytkowaniem. Istotą zatem jest to, by w przyszłości nowych okien stabilizowanych ołowiem było jak najmniej. I o to walczymy prowadząc kampanię informacyjną i mobilizując innych producentów profili, by zamiast krytykować skupili się na zmianie stosowanej przez siebie technologii już teraz, a nie w przyszłości. Przecież tak naprawdę wszyscy planują takie zmiany. Dlaczego producenci profili chcą to zrobić? Dlaczego wszyscy chcą wejść w technologię stabilizacji cynkiem wapnia? To jest bardzo proste – one są po prostu bardziej ekologiczne. Nie zawierają metali ciężkich ekologicznie. Nie zawierają kadmu ani ołowiu. Ogólnie jest przyjęte i udowodnione naukowo, że te metale są szkodliwe.

Problem utylizacji nie dotyczy przeciętnego użytkownika, ale dotyczy producenta. Natomiast Kowalskiego, czy Nowaka, który jest użytkownikiem tych okien, on nie dotyczy, na ten dany moment nie interesuje go żaden tego typu argument. Sami przyznaliście, że ołów nie wydziela się i nie powinien nikogo zniechęcać do zakupu tych okien.

Jak najbardziej! Ja Panu cały czas tłumaczę, dlaczego my zachęcamy klientów do okien GREENLINE. Nie dlatego, że jeśli człowiek śpi przy oknie z profili stabilizowanych ołowiem to znaczy, że się zatruje – to jest bzdura. To jest argument wyższego rzędu. Świadomość ekologiczna. Jeżeli producent wymieni komuś okna ołowiowe na bezołowiowe to nie jest problem Kowalskiego, tylko producenta stolarki, co z tymi oknami zrobi. To jest dla nas wszystkich problem, dla nas Polaków, mieszkańców Ziemi.

Ale czy nie jest to argument czysto ekologiczny, nie dotyczący przecież szkodliwości dla zdrowia?

Tutaj się różnimy. Dla mnie ekologia bezpośrednio wiąże się ze zdrowiem. Dla Pana jak rozumiem nie i dlatego trudno nam znaleźć wspólne zdanie. Ekologia nie jest dla ekologii. Ekologia ma służyć zdrowiu człowieka. To jest oczywiste! Kupujący przysłowiowe już okno O-34 ze stabilizatorem ołowiowym powinien mieć świadomość, że jest w nim około 400g ołowiu (2% wagi PCV), który jest metalem ciężkim ekologicznie. Jak już wcześniej mówiłem, nasza kampania ma uświadomić klientów, że są produkty różniące się od siebie na poziomie ekologii. Dlaczego mamy stać w miejscu tylko z tego powodu, że komuś nie opłaca się zainwestować w ekologiczną technologię?

Czyli jednym słowem nie obawiacie się, że branża okienna, zwłaszcza tworzywowa może ucierpieć?

Nie, to nie zaszkodzi branży, ponieważ tak jak powiedziałem, wszyscy prędzej czy później zostaną, moim zdaniem, zmuszeni do wypełnienia swoich dobrowolnych deklaracji i do wprowadzenia profili stabilizowanych cynkiem i wapniem lub innymi nieszkodliwymi związkami.

Jednym słowem dziwi Was, że branża okienna tak ostro reaguje?

Nie dziwi nas reakcja konkurencji. Zostali w tyle i nie są z tego zadowoleni. Jest to naturalna nerwowość.

Czy znane są Wam przypadki prowadzenia takich kampanii w innych krajach europejskich, chociażby w Niemczech?

Ja jestem Polakiem, więc głównie interesuje mnie Polska. Natomiast znane mi są kampanie stosowane na rynkach wschodnich, niemieckim także. Bezołowiowość jest bardziej znana w krajach wschodniej Europy i jest ważnym argumentem w sprzedaży firm konkurencyjnych również dla Profine.

Obawiam się, że sposób w jaki prowadzicie tę kampanię jest niemoralny (działanie strachem w celu wzbudzenia niepokoju), natomiast sam cel – uświadamianie w kierunku ekologicznym w perspektywie czasu jest do zaakceptowania.

Mówiąc o niemoralnej kampanii poddał się Pan emocjom, lobbingowi tych producentów, dla których mniej istotne są względy ekologiczne. My nikogo nie straszymy. My informujemy. Naszym hasłem reklamowym jest: Ołów szkodzi zdrowiu – wybierz Greenline bez ołowiu. Jak każde hasło reklamowe i to ma swoja zwięzłą formę, inaczej nie byłoby zapamiętane. Ta forma tekstu w prosty sposób informuje o szkodliwości ołowiu dla środowiska i o tym, że w GRENNLINE go nie ma.

A nie boi się Pan, że klient zacznie kupować okna wyłącznie drewniane?

Nie, nie będzie takiego problemu. Nie ma alternatywy dla produktów PCV, są trwalsze, łatwiejsze w obróbce, transporcie, konserwacji i doskonale imitują drewno, ale dla koneserów zawsze zostanie naturalne drewno, o którym trudno mówić, że w wyrobie jest bardziej ekologiczne od okna PCV pozbawionego modyfikatorów ołowiowych.

Cieszymy się, że nasi czytelnicy mogą poznać do końca Wasze argumenty, na pewno ta wymiana poglądów wszystkich nas czegoś nauczy i wpłynie na rozwój branży.


#

Zainteresowany? Poproś o ofertę!

Strona główna | O firmie | Oferta | Publikacje | Sieć sprzedaży - kontakt | Praca

PROFINE POLSKA Sp. z o.o.

54-512 Wrocław
ul. Strachowicka 40
tel.: 071 3471160
Fax: 071 3471170
e-mail: biuro@profine.pl
http://www.profine.pl
http://oknozysk.pl/
https://www.facebook.com/profinepolskaspzoo/



Mikrowentylacja w walce z owadami

Mikrowentylacja w walce z owadami

Komary dokuczają nam nie tylko podczas wycieczek poza...

Nowe podpory montażowe klasy premium dla progów GU Thermostep

Nowe podpory montażowe klasy premium dla progów GU Thermostep

GU Polska wprowadza na rynek produkt klasy premium:...

Kolejne z badań systemu ppoż. WESTA EI60 zakończone sukcesem

Kolejne z badań systemu ppoż. WESTA EI60 zakończone sukcesem

Pod koniec maja firma So Easy System przeprowadziła...

Nowe rozwiązania doszczelnień progowych od ALUMASTER

Nowe rozwiązania doszczelnień progowych od ALUMASTER

Alumaster Polska z Torunia, specjalista w zakresie...



» Więcej na subportalu dostawcy, akcesoria