| Wyświetleń:3990

O technologii RFID słów kilka – wywiad z MasterID

Zainteresowany? Poproś o ofertę!

Technologii RFID w branży okien i drzwi

fot. MasterID | Technologii RFID w branży okien i drzwi

Nowoczesne systemy identyfikacji oparte na technologii RFID znajdują coraz to szersze zastosowania w wielu branżach, m.in. również w branży stolarki otworowej. Na czym dokładnie polega ta technologia i jak możemy ją wykorzystać, opowiada Grzegorz Paul, Współwłaściciel firmy MasterID. 


Katarzyna Wytwer: Na czym polega proces identyfikacji oparty na technologii RFID?


Grzegorz Paul: Procesy identyfikacji oparte na fali radiowej, bo tym właśnie jest RFID, są często przedstawiane jako alternatywa dla standardowych kodów kreskowych. Generalnie można przyjąć, że rzeczywiście tak jest, tyle tylko, że RFID daje nam o wiele więcej możliwości. Dzięki fali radiowej odczyt informacji o obiekcie, zakodowanej w tagu RFID, jest szybszy, wygodniejszy i może być wykonany ze znacznie większej odległości. Dużą zaletą jest to, że skanując tagi RFID, w ogóle nie trzeba ich widzieć ani celować w nie wiązką lasera, jak to ma miejsce w sytuacji skanowania kodu kreskowego. Sam nośnik – transponder (tag) RFID – umożliwia też zakodowanie więcej danych niż zwykła etykieta.

RFID jest powszechnie wykorzystywane w przemyśle, handlu i życiu codziennym. Chociażby funkcja NFC w smartfonach czy płatności zbliżeniowe kartami bankowymi z chipami to właśnie RFID. Technologię tę możemy zatem przedstawić jako sposób wymiany danych za pośrednictwem fali radiowej, który najczęściej służy do identyfikacji przedmiotów, towarów, przesyłek, obiektów, ale i osób. Karty RFID są powszechnie stosowanymi identyfikatorami, wykorzystywanymi w systemach rejestracji czasu pracy (RCP), systemach KD (kontroli dostępu) czy jako przepustki parkingowe.

K.W.: Jak branża stolarki otworowej może wykorzystać zalety tej technologii?


G.P.: W branży stolarki szczególnym zainteresowaniem cieszy się system śledzenia stojaków do transportu szyb i okien. Za jego pomocą producent okien może efektywnie je kontrolować i ograniczyć koszty związane z utratą czy pozostawianiem stojaków u klientów. Stojaki transportowe często są zostawiane pod chmurką i kody kreskowe bardzo szybko stają się nieczytelne, co uniemożliwia identyfikację. Tagi RFID są natomiast odporne na warunki pogodowe i pozwalają zlokalizować stojak z odległości kilku metrów za pomocą terminala mobilnego RFID. Ponadto do stojaka można przypisać wyroby, a stojak do kontrahenta, kontrolując w ten sposób swój łańcuch dostaw.

Kolejna istotna rzecz to kontrola całego transportu do wielu odbiorców, która odbywa się na bramie wyjazdowej producenta. Za pomocą RFID weryfikujemy załadunek bez ręcznego liczenia, zyskując czas i wiedzę o realizowanej dostawie. 

K.W.: Jak wygląda proces wdrożenia tej technologii i ile trwa?


G.P.: Dobre praktyki wdrożeniowe wymagają tego, aby każda współpraca rozpoczynała się od rozpoznania sytuacji klienta, jego potrzeb i oczekiwań. Nie szczędzimy czasu na to, żeby zawsze najpierw dokładnie omówić możliwości, ograniczenia i konieczne nakłady. Zależy nam na tym, żeby każdy nasz klient dokładnie rozumiał, co daje technologia RFID, jak będzie działać w praktyce i jak szybko osiągnie zwrot z inwestycji.

Po przygotowaniu koncepcji, projektu i dokumentacji przeprowadzamy rzetelny audyt RFID, podczas którego analizujemy środowisko, w jakim przyszły system będzie funkcjonować. Fale radiowe są wrażliwe na czynniki zewnętrzne i bez odpowiedniego przygotowania nie da się przeprowadzić efektywnego wdrożenia. W trakcie audytu wykonujemy pomiary częstotliwości, ustalamy rozstawienie bram RFID, instalacje tagów oraz dobieramy pozostały sprzęt, taki jak czytniki czy anteny.

MasterID

Mając wyniki audytu, możemy wspólnie z klientem przejść do etapu ustalenia konspektu wdrożenia i doboru sprzętu. Podczas finałowego etapu wdrożenia następuje instalacja i konfiguracja wszystkich elementów w miejscu docelowym. Przystosowujemy oprogramowanie systemu do klienta, dodając na przykład indywidualne funkcje czy rozszerzając możliwości już istniejących, a na samym końcu szkolimy przyszłych użytkowników systemu z jego obsługi i kontynuujemy powdrożeniowe wsparcie techniczne. 

Jeśli chodzi o czas realizacji wdrożenia RFID w firmie, to jest on bardzo różny i zależny od takich czynników jak rozpiętość wdrożenia, rodzaj systemu, branża klienta, środowisko czy rodzaje wybranego sprzętu. Niektóre rozwiązania jesteśmy w stanie uruchomić u klienta w ciągu tygodnia, a są i takie, których implementacja trwa kilka miesięcy.

K.W.: Czy później jest to już bezobsługowa praca, czy należy wykonywać cyklicznie przeglądy/audyty pracy tego systemu?


G.P.: Poprawnie przygotowane wdrożenie i odpowiednia implementacja technologii RFID zapewnia jej bezobsługowe wykorzystywanie przez długie lata. Dobrze wdrożony system RFID nie wymaga żadnej dodatkowej obsługi. Wyjątek stanowi sytuacja, w której klient decyduje się na użycie tagów RFID aktywnych, a więc takich, które posiadają własne źródło zasilania do emisji fali radiowej. Ich baterie z czasem się wyczerpują i zachodzi konieczność wymiany tego typu znaczników. Jest to jednak kwestia zwykłej eksploatacji, której można uniknąć, decydując się na tagi pasywne (zasilane zewnętrznie, falą radiową emitowaną przez czytnik).

Zdarza się też, że klient potrzebuje rozszerzyć zasięg lub funkcjonalność systemu, na przykład ze względu na rozwój firmy. W takiej sytuacji rozbudowujemy wdrożenie o kolejny moduł. Skalowalność naszych rozwiązań sprawia, że wdrażane przez nas systemy RFID mogą bez przeszkód rosnąć wraz z organizacją klienta.

K.W.: Dlaczego warto postawić na markę MasterID?


G.P.: Jesteśmy nowoczesną firmą posiadającą doświadczony zespół ekspertów, którzy zajmują się tą tematyką od wielu lat. Naszym ogromnym atutem jest rozległa wiedza o technologii RFID i nieczęsto spotykane wyposażenie, za pomocą którego możemy bardzo szybko i dokładnie wdrożyć RFID u klienta. Posiadamy urządzenia do pomiaru pasma RFID zgodne ze standardami UKE w celu sprawdzania, czy zakłócenia zewnętrzne wpływają na wdrażany system i czy wdrożony system nie ma negatywnego wpływu na środowisko zewnętrzne. Oferowane systemy to nasze autorskie rozwiązania, dzięki czemu możemy dowolnie je personalizować, dokładnie celując w specyficzne potrzeby klientów. Taka elastyczność daje nam przewagę i wyróżnia nas na tle konkurencji.

Myślę, że o naszym poziomie świadczy też fakt, że oprócz wdrażania naszych rozwiązań, naprawiamy systemy RFID uruchamiane przez mniej doświadczonych dostawców, którzy nie zawsze działają zgodnie ze sztuką. Ich klienci, borykający się z uciążliwymi awariami czy brakiem efektów, zgłaszają się do nas po konsultację i pomoc w zoptymalizowaniu wadliwych wdrożeń.

W naszej firmie kierujemy się pięcioma podstawowymi wartościami, które stosujemy w każdym aspekcie działalności. Są to: zaufanie, odpowiedzialność, partnerstwo, zaangażowanie i rozwój. Jesteśmy pewni naszej wiedzy i nie boimy się wyzwań, a co więcej – każdy może się o tym przekonać, korzystając z bezpłatnej konsultacji RFID, którą można zamówić na naszej stronie internetowej. To prawdopodobnie najlepszy sposób, żeby przekonać się, że warto z nami podjąć współpracę.

#produkcjastolarki, #zarzadzanieprodukcja, #RFID, #MasterID

Zainteresowany? Poproś o ofertę!





» Więcej na subportalu dostawcy, akcesoria