Targi są barometrem gospodarki

Zainteresowany? Poproś o ofertę!

"Targi, na których prezentowano wszystko dla wszystkich odchodzą do historii" - rozmowa z Piotrem Kubicą – Prezesem Międzynarodowych Targów Katowickich.

Reklama

Międzynarodowe Targi Katowickie podpisały umowę o współpracy z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi. Czy można się po tej umowie spodziewać organizacji wspólnych imprez targowych?

Piotr Kubica: Tak, właśnie takie są założenia naszej współpracy. Rozpoczynamy już w tym roku pod koniec września w dniach 27-30.09.2007 odbędzie się pierwsza wspólnie organizowana impreza targowa DREMASILESIA – MEBELEXPO. Jest to jak sama nazwa wskazuje połączenie dwóch imprez targowych katowickich targów meblowych MEBELEXPO i poznańskiej DREMY. Pomimo krótkiego okresu przygotowania tej imprezy zapowiada się ona bardzo dobrze, zainteresowanie wystawców jest duże i sądzimy, że wejdzie ona na stałe do naszego kalendarza imprez targowych. Rozmawiamy też na temat współpracy przy innych tematach targowych. Jestem przekonany, iż współpraca z MTP pomoże w szybszym odzyskaniu pozycji na rynku targowym przez MTK, bo jak pamiętamy były one przez wiele lat wiceliderem przemysłu targowego.

Czy nie sądzi Pan, że targi jako element promocji zatraciły obecnie rację bytu na rzecz innych form reklamy?

Dyskusja na ten temat toczy się już od wielu lat, a szczególnie rozgorzała na początku nowego wieku, kiedy to przemysł targowy przeżywał kryzys, a wiele produktów zniknęło z rynku. Obecnie widzimy, że sytuacja się poprawia wraz z rozwojem gospodarczym, czyli stare utarte stwierdzenie, iż targi są barometrem gospodarki znowu się sprawdza. Niewątpliwie należy jednak przyznać, iż przemysł targowy się zmienia wraz z wymaganiami klientów, dlatego szanse powodzenia mają tylko ci organizatorzy, którzy potrafią dostosować się do nowych wymagań. Imprezy targowe miały zawsze wyjątkowy charakter – pozwalając na bezpośredni kontakt między potencjalnymi kontrahentami i tego nie zastąpi ani Internet ani inne formy promocji. Organizatorzy jednak muszą, nie tylko podnosić standard świadczonych usług, ale również merytoryczną jakość imprez targowych. Imprezy wystawiennicze często powinny być specjalizowane bardzo wąsko i skierowane do konkretnej grupy odbiorców. Targi, na których prezentowano wszystko dla wszystkich odchodzą do historii. Nie może też podczas imprez targowych zabraknąć szeroko rozumianych imprez towarzyszących, to właśnie ich ilość i różnorodność stwarza nową jakość targów.

Cała Polska, a szczególnie Śląsk ubolewa nad katastrofą budowlaną, która dotknęła MTK. Czy to tragiczne wydarzenie Pana zdaniem nie przyczyni się do odejścia wielu firm z udziału w targach?

Wszyscy mamy w pamięci te tragiczne wydarzenia, jednak jestem przekonany, iż nie wpłyną one na odchodzenie firm od korzystania z tej formy promocji. Najlepszym dowodem na taką potrzebę jest fakt, iż MTK nadal organizują imprezy targowe, a bez udziału wystawców i zainteresowania zwiedzających byłoby to niemożliwe. Oczywiście fakt tego tragicznego zdarzenia jest wykorzystywany przez niektóre firmy jako argument odmowy udziału w imprezie targowej. Jednak zdecydowana większość jest zainteresowana udziałem w organizowanych przez MTK targach, co pozwala nam myśleć optymistycznie o przyszłości. MTK funkcjonują na rynku od 15 lat i mamy liczną grupę wiernych klientów, którzy wręcz deklarują, iż tylko poprzez udział w organizowanych przez nas targach mogą pomóc w odbudowywaniu pozycji rynkowej, jak również nieść pomoc poszkodowanym w ubiegłorocznej katastrofie.

Jaka jest obecnie koncepcja i plany związane z dalszą działalnością MTK, co dalej?

Przede wszystkim skupiamy się nad podstawową działalnością – czyli realizacją zaplanowanych imprez targowych. Jak już wcześniej wspominałem czynimy to we współpracy z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi co jest dla nas dużym wsparciem. Od przyszłego roku zamierzamy rozszerzać nasz kalendarz targowy, aby w okresie 3-4 lat znajdowało się w nim 25-30 tematów targowych, obecnie realizujemy ich 12. W dłuższej perspektywie czasowej myślimy także nad rozbudową, czy raczej odbudową infrastruktury targowej.

Ile planujecie zorganizować imprez targowych w 2007 i w 2008r. i w jakich branżach?

W 2007 roku zrealizujemy 12 tematów targowych, 7 z nich zostało zrealizowanych w pierwszym półroczu pozostałe będą miały miejsce we wrześniu i październiku tego roku. W 2008 roku chciałbym wprowadzić 5-6 nowych tematów targowych. Tradycyjnie na terenach MTK obecne będą takie branże jak meblarstwo, turystyka, budownictwo, motoryzacja czy tak specjalistyczna impreza jak hydraulika, pneumatyka i sterowanie. Jeśli chodzi o nowe tematy to na razie mogę powiedzieć tylko tyle, że w niektórych wypadkach będzie to powrót do zagadnień, które już w przeszłości były organizowane przez MTK, w innych będą to zupełnie nowe przedsięwzięcia. Więcej szczegółów będę mógł zdradzić jak już będziemy gotowi do realizacji tych targów.

Czy spłynęły już sądowe pozwy odszkodowawcze? Jeśli tak, to czy nie obawiacie się, że wysokość tych roszczeń może spowodować konieczność ogłoszenia upadłości?

MTK nie zapomina o tej ważnej sprawie, dlatego powołany został Fundusz Pamięci Ofiar Katastrofy w MTK, którego zadaniem jest zgromadzenie środków i wypłata poszkodowanym. Jednym z głównych źródeł zasilania tego funduszu są przychody jakie MTK uzyska ze swojej działalności. Jestem pewien, że tylko dalsze funkcjonowanie MTK, odbudowa pozycji rynkowej, a co za tym idzie możliwość generowania większych przychodów może poprzez Fundusz zapewnić pomoc poszkodowanym. Inne rozwiązanie nie leży w ich interesie.

Co chciałby Pan przekazać naszej branży, o co zaapelować?

Chciałbym przede wszystkim podziękować wszystkim tym, którzy wspierają nas w tym trudnym dla nas okresie poprzez udział w organizowanych przez nas targach. Chciałbym także zapewnić, iż dołożymy wszelkich starań, aby każde kolejne realizowane przez nas przedsięwzięcie spełniało coraz wyższe standardy. Pragnę także wszystkich zaprosić do udziału w kolejnych edycjach targów TARGBUD, aby poprzez udział w tej imprezie, nie tylko wspierać naszą działalność i pomagać poszkodowanym, ale przede wszystkim realizować swoje własne cele handlowe i marketingowe.

Nie tak dawno temu katowicki „TARGBUD” był imprezą budowlaną nr 2 w Polsce zaraz po Poznaniu. Skupiał on bardzo wielu wystawców z branży okiennej z całej Polski i nie tylko. W imieniu redakcji oknonet.pl, naszych czytelników i całej naszej branży składamy głębokie ubolewanie z powodu tej tragedii. Mamy jednak świadomość, że czasu nie cofnie się wstecz. Solidaryzujemy się z rodzinami ofiar tej tragedii, jednocześnie życzymy Wam pokonania i rozwiązania tych wszystkich problemów, które stoją przed Wami i apelujemy o walkę, abyście dalej mogli Państwo promować naszą branżę i naszych klientów.

#

Zainteresowany? Poproś o ofertę!