Reklama
Wyświetlenia 5148
31 maja 2024

Jak wybrać odpowiednie oprogramowanie do produkcji (część I)

Oprogramowanie do produkcj 3
fot. Shutterstock | W dzisiejszym, trudnym otoczeniu biznesowym automatyzacja w branży produkcji stolarki otworowej i szyb stała się koniecznością.

Wybór odpowiedniego oprogramowania dla firmy może być zniechęcającym, jeśli nie przerażającym zadaniem. Wielu właścicieli firm i menedżerów wie, że potrzebują nowego oprogramowania, ale coś ich powstrzymuje przed podjęciem decyzji o inwestycji.

Co powstrzymuje Cię przed aktualizacją oprogramowania i/lub procesów?

  • Wybór jest przytłaczający?
  • Brak czasu potrzebnego na podjęcie właściwej decyzji?
  • Brak czasu potrzebnego na przejście na nowe oprogramowanie lub zmianę procesu?
  • Strach przed podjęciem złej decyzji?
  • Kombinacja wszystkich tych czynników?
  • Inna, niewymieniona tu obawa?

To są uzasadnione obawy. Aby pomóc je złagodzić, spróbuję zapewnić wskazówki, jak sobie z nimi poradzić. Nie mogę dać Ci gotowego planu działania, który wskaże, jakie dokładnie oprogramowanie będzie najlepsze dla Twojej fabryki, ponieważ każda firma jest inna i ma unikalne potrzeby. Pamiętajmy, że nie ma jednego oprogramowania, który pasuje do każdego. Ponadto wszystkie wskazówki opierają się na moim doświadczeniu w branży, pomagając firmom zarządzać procesem wdrażania. Dlatego też poniższe kroki są jedynie sugestiami, które w zależności od firmy mogą być zmieniane lub łączone – tłumaczy ekspert A+W. 

Ekspert zaleca także zapisywanie informacji w formacie macierzy, na przykład w Arkuszach Google lub Microsoft Excel. Użycie jednej z tych opcji ułatwi sortowanie informacji. Tworząc macierz, zaleca umieszczenie dostawców oprogramowania wzdłuż osi y, a wymagania wzdłuż osi x. Dodatkowo radzi podzielić kolumnę na funkcje niezbędne, warunkowe i takie, które dobrze byłoby mieć, ale nie są kluczowe (zobaczysz te rozróżnienia w drugim kroku). To pozwoli Ci śledzić najlepsze i najbardziej odpowiednie opcje dla Twojej firmy.

6-etapowy proces, który A+W nazywa Planowaniem Strategii. Kroki są następujące:

  • Zdefiniuj swoje cele
  • Ustal priorytety potrzeb
  • Utwórz krótką listę dostawców oprogramowania
  • Zatwierdź krótką listę (czyli dokonaj wykluczeń)
  • Oceń swoje wybory
  • Podejmij decyzję i negocjuj

Krok 1: Zdefiniuj swoje cele

Aby pomóc skupić się na poszukiwaniu oprogramowania, ekspert A+W zaleca określić swoje kryteria i sprecyzować, czego tak naprawdę szukamy. Aby odnieść sukces, musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć poprzez inwestycję w oprogramowanie, znać swoje bolączki (problemy, które nowe rozwiązanie ma rozwiązać) i znać wartość rozwiązania (określić rozwiązanie w kategoriach czasu, pieniędzy lub korzyści dla organizacji). Pamiętaj, aby zapisać swoje kryteria w wyznaczonym arkuszu Excel lub Google wzdłuż osi x.

Rozpoczynając cały proces, może okazać się bardzo ważne, aby możliwie jak najwcześniej zaangażować w niego innych pracowników. To oni korzystają z obecnego oprogramowania (jeśli takie istnieje), to oni znają jego niedociągnięcia, codziennie borykają się z jego bolączkami i muszą nauczyć się nowego systemu. Ponadto pamiętaj, że zmiany mogą być zniechęcające dla większości ludzi. Aby więc pomóc zespołowi z większą ochotą przyjąć nadchodzące zmiany, zaangażuj ich w proces podejmowania decyzji i dodaj ich potrzeby do listy wymagań. Dodatkowo pracownicy powinni być zaangażowani w testowanie nowego systemu, aby upewnić się, że działa on lepiej niż obecne rozwiązanie.

Tworząc zespół, powinieneś rozważyć następujące zagadnienia:

  • Kto będzie dokonywał ocen?
  • Jaka jest chronologia czasowa twoich działań?
  • Kto podejmuje ostateczne decyzje?

Krok 2: Ustal priorytety potrzeb

Jak pewnie się domyślasz, żadne oprogramowanie nie pasuje do wszystkich i każde rozwiązanie zawiera w sobie pewne kompromisy. W niektórych przypadkach konieczne jest korzystanie z różnych rozwiązań softwarowych, aby spełnić wszystkie wymagane potrzeby firmy. W takim przypadku ważne jest upewnienie się, że różne rozwiązania mogą ze sobą współdziałać, co czasami sprowadza się do prostych dodatków do większości rozwiązań programowych, ale czasami połączenie różnych narzędzi może być bardziej skomplikowane. Jeśli jest to bardziej skomplikowane, skonsultuj się z kolegami z branży, którzy korzystają z podobnych rozwiązań, lub skonsultuj się z dostawcą oprogramowania, jeśli to możliwe. Pamiętając o tym wszystkim, ekspert A+W zaleca ustalenie priorytetów potrzeb firmy poprzez sklasyfikowanie najbardziej istotnych funkcji jako niezbędnych, warunkowych  oraz takich, które dobrze byłoby mieć, ale nie są kluczowe.

Pamiętaj tylko, zanim pójdziesz dalej, że wszyscy na pewnym etapie uważają każdą funkcję za niezbędny element. Bądź więc ostrożny, aby nie wrzucać wszystkiego do „niezbędnego koszyka”. Aby to ułatwić, pomyśl o sugestii z Kroku 1 dotyczącej zbudowania zespołu użytkowników, który pomoże firmie iść naprzód. Z tym zespołem zacznij pracować nad tym, aby określić, co jest zbędne, a co nie. 

  • Niezbędne: Są to funkcje, które oprogramowanie koniecznie musi zawierać, takie jak optymalizacja (A+W Defect Optimizer, A+W Shape Optimizer, A+W Rack Optimizer i A+W Realtime Optimizer), planowanie zdolności produkcyjnej (znane jako A+W Capacity Planner), CAD (znane jako A+W CAD Designer Shapes & Bars), cięcie (takie jak A+W iCut), harmonogramowanie/śledzenie (sprawdź A+W Production), łatwe zarządzanie maszynami itp. Jeśli system nie ma tych funkcji, nie jest możliwy do wykorzystania w Twojej firmie.
  • Warunkowe: Te funkcje nie są krytyczne, ale zwiększyłyby produktywność.  Są to rozwiązania takie jak wyceny e-commerce (znana jako A+W iQuote dla producentów szkła płaskiego lub okien), lub skanowanie kodów kreskowych (znane jako A+W Barcode Manager). Oczywiście, w zależności od potrzeb firmy, wymienione tu funkcje mogą być także uznane w niektórych okolicznościach jako niezbędne.
  • Dobrze byłoby mieć: Firma nie potrzebuje tych funkcji, aby kupić i efektywnie korzystać z oprogramowania, ale byłoby miło, gdyby rozwiązanie zawierało takie jak funkcje jak księgowość, analityka, możliwości inteligentnej fabryki (sprawdź A+W Smart Factory), lub pakiet CRM (zarządzanie relacjami z klientami).

W ramach Kroku 2 możesz zadać sobie wiele pytań, takich jak:

  • Co potrzebujesz, aby oprogramowanie do produkcji robiło?
  • Jak łatwe w użyciu powinno być oprogramowanie?
  • Jaki jest Twój budżet?
  • Ilu pracowników będzie codziennie/tygodniowo korzystać z oprogramowania ERP?
  • Jakie raporty musisz generować za pomocą oprogramowania?
  • Jak skalowalne powinno być oprogramowanie: jedna fabryka czy łączenie wielu placówek?
  • Czy chcesz system oparty na chmurze, czy oprogramowanie lokalne? Windows czy Mac? SQL Server czy Oracle?
  • Czy Twoi partnerzy handlowi mają jakieś wymagania, które muszą zostać spełnione?

W kolejnej części poradnika eksperci A+W omówią, jak stworzyć krótką listę kandydatów/dostawców oprogramowania i pokażą jak zatwierdzić tę listę. Jeśli masz pytania dotyczące tego poradnika, oprogramowania do szkła płaskiego czy do produkcji okien, hartowania, do szkła izolacyjnego lub jakiejkolwiek innej kwestii związanej z oprogramowaniem w tych obszarach produkcji, skontaktuj się z zespołem A+W za pomocą tego formularza kontaktowego.

Redaktor:

Magdalena Parzonka
Magdalena Parzonka
A+W Software Polska Sp. z o.o.
62-300, Września
ul. Sikorskiego 44
tel.: +48 506 533 418
Reklama
Aliplast scroller 17/7/24