Reklama
Wyświetlenia 4240
8 kwietnia 2024

Sztuka zarządzania w nieprzewidywalnych warunkach

Pesymistyczny klimat konsumencki, szczególnie w Niemczech, postawił firmę markilux przed kolejnym trudnym rokiem finansowym 2023.

Już od ponad czterech lat wiele firm w tym kraju podąża trudnym i krętym kursem. Szereg czynników gospodarczych i politycznych spowodował gwałtowny spadek ogólnej siły nabywczej w Niemczech. W 2023 ten niesprzyjający trend odczuła również wiodąca na rynku markiz firma markilux.

Cykle koniunkturalne ze zmiennym napływem zamówień to typowa sezonowa sytuacja w branży osłon przeciwsłonecznych. Jest to część przedsiębiorczego planowania i działania. Do tej pory odbywało się to jednak w przewidywalnych ekonomicznie i politycznie warunkach. Klaus Wuchner, dyrektor zarządzający ds. sprzedaży i marketingu, oraz Michael Gerling, dyrektor zarządzający ds. technologii i produkcji w markilux, zgadzają się jednak, że w ciągu ostatnich czterech lat sytuacja była diametralnie inna.

Słaby początek sezonu

Na początku pandemii musieliśmy dokonać dużej reorganizacji w firmie w bardzo krótkim czasie i stawić czoła wielu wymagającym uwarunkowaniom w kolejnych latach. Ale udało nam się zrealizować naszą strategię – podkreśla Klaus Wuchner. – Jednak w roku obrotowym 2023 stanęliśmy w obliczu trudnej sytuacji. Kilka czynników sprawiło, że rynek osłon przeciwsłonecznych ucierpiał z powodu słabego początku sezonu.

Dyrektor Klaus Wuchner zalicza do nich chłodną, wilgotną pogodę na początku roku, utrzymującą się wysoką inflację i gwałtowny wzrost stóp procentowych. Ponadto wskazuje na ogólną tendencję spadkową w branży budowlanej, rosnący niedobór wykwalifikowanych pracowników i opinię publiczną zaniepokojoną nową ustawą o energetyce budowlanej oraz ogólnie niejasną polityką.

Akceptowalny poziom sprzedaży

Wszystko to poważnie osłabiło nastroje inwestycyjne klientów końcowych. W tym niesprzyjającym klimacie firma markilux była w stanie wygenerować sprzedaż w wysokości 100 milionów euro, co jest akceptowalnym wynikiem w świetle sytuacji rynkowej w branży osłon przeciwsłonecznych – wyjaśnia Klaus Wuchner.

Tym bardziej że branża eksportowa i kontraktowa lepiej radziła sobie w tej nienajlepszej sytuacji gospodarczej. Przyczyniła się do tego między innymi obecność firmowych salonów wystawowych w ważnych międzynarodowych metropoliach.

W ten sposób marka markilux stała się jeszcze bardziej widoczna na naszych głównych rynkach europejskich, w Australii oraz USA i tym samym bardziej atrakcyjna dla potencjalnych nabywców – mówi z przekonaniem Dyrektor Zarządzający.

Akcent na wzornictwo i innowacje

Zdaniem Michaela Gerlinga efekt stabilizujący miał również wysoki popyt na ofertę produktów do zacieniania dużych powierzchni. Urozmaicona oferta systemów markilux od lat cieszy się popularnością i stale się rozwija. Pozytywny wpływ miała również reklama telewizyjna, która po raz pierwszy pojawiła się obok reklamy drukowanej i internetowej. Jednocześnie zauważalnie wzrosła liczba użytkowników strony internetowej markilux. Niezwykle ważne jest, aby być obecnym ze swoją marką nawet w trudnych ekonomicznie czasach.

Inwestycje w marketing są decydującym elementem. Do kolejnych należą dobry design i funkcjonalność, które są nadal wysoko cenione przez klientów końcowych. W ten sposób w 2023 roku udało nam się zdobyć punkty dzięki inteligentnej technologii oświetlenia i eleganckiemu wzornictwu nowej markizy MX-4. Ten model został nagrodzony czterema nagrodami za wzornictwo – mówi Michael Gerling.

Oferta modelu „MX-2 colour” i kolekcja poszyć „collection one” stanowią potwierdzenie, że firma markilux konsekwentnie koncentruje się na innowacjach i wzornictwie.

Maksymalna elastyczność

Firma zamierza kontynuować tę strategię w przyszłości, jednak przy dużych wahaniach produkcji i wykorzystania mocy produkcyjnych, czego w ostatnich latach doświadcza markilux, byłoby to możliwe tylko dzięki elastycznej i wysoce zaangażowanej kadrze pracowników.

Uważamy się za szczęściarzy, że w oparciu o właśnie te cechy opiera się rozwój naszych pracowników. Zarówno w administracji, jak i w zakładzie produkcji markiz – mówi Michael Gerling.

Jego zdaniem kluczową rolę odgrywa wysoki poziom wiedzy technicznej. Inwestowanie w dobrze wykwalifikowanych specjalistów jest zatem stałym elementem naszej średniej wielkości firmy. Automatyzacja i cyfryzacja to kolejne istotne punkty planu na przyszłość. Podobnie jak technologia robotyki, której zastosowanie jest obecnie rozszerzane w fabryce markiz. Ważne jest również, aby na wczesnym etapie sprawdzić, czy pomysły na produkty są wykonalne i ekonomiczne pod względem produkcji i logistyki.

Stały popyt na ochronę przed letnimi upałami

Dla nas oznacza to oczywiście zachowanie możliwe dużej elastyczności dzięki dobrze zorganizowanym procesom oraz przemyślanemu wykorzystaniu technologii i pracy personelu do zarządzania w obliczu niemożliwego do przewidzenia rynku – wyjaśnia Klaus Wuchner.

Jego zdaniem również w nadchodzących latach firma będzie się mierzyć z niestabilnym popytem. Obydwaj dyrektorzy zarządzający są jednak przekonani, że rynek ochrony przeciwsłonecznej dobrze rokuje w dłuższej perspektywie. Ostatnie uwarunkowania pogodowe tylko potwierdzają, że zabezpieczenie przed intensywnymi upałami odgrywa coraz większą rolę. Dlatego istnieje zapotrzebowanie na trwałe i inteligentne produkty oraz usługi gwarantowane przez lokalnych partnerów specjalistycznych.

Redaktor:

Katarzyna Rutkowska
+48 533 012 058
Angielski
Markilux GmbH + CO. KG
48-282, Emsdetten/Niemcy
ul.Hansestrasse 53
tel.: +49 (0) 2572 1531 335