Reklama
Wyświetlenia 4363
8 lutego 2006

Dietetyczna BUDMA 2006

060208 a1
fot. Oknonet.pl |

 

Puste stoisko, armatura sanitarna, meble i inne niezbyt branżowe produkty w pawilonie nr 5 najlepiej opisują odchudzone targi. Jednak wystawcy raczej nie narzekali, choć przyłączają się do głosów za 2-letnim cyklem, wymiennie z Norymbergą.

Co 2 lata?

 

Związek POLSKIE OKNA I DRZWI stara sie wypracować jakąś sensowną formułę 2 - letniego cyklu. Dyrektor związku Paweł Wróblewski powiedział nam:

Jaki jest stan targów budowlanych w Polsce każdy widzi. A przecież wcale nie musi tak być. Świadczą  o tym targi w Norymberdze, Monachium czy Paryżu. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest stworzenie mocnych targów branżowych w cyklu dwuletnim. Jako Związek staramy się o doprowadzenie do organizacji takiej imprezy, na której pojawi się cała branża. Jestem przekonany, że wtedy architekci, inwestorzy, developerzy, firmy budowlane z Polski i zagranicy chętnie przyjadą, aby uzyskać pełne informacje na temat rynku stolarki otworowej. W chwili obecnej nasi klienci nie mają po co udawać się do Poznania bo jakie informacje mogą zebrać, jeśli na największych targach  w kraju brakuje wielu znaczących producentów, a "systemowców", dostawców profili, czy "szklarzy" w ogóle nie ma. Rozmawiamy z MTP, aby w ramach BUDMY zorganizować w cyklu dwuletnim targi branży okienno-drzwiowej. Zarząd MTP dopuszcza taką ewentualność ale przecież nie tylko Poznań posiada infrastrukturę mogącą zapewnić sukces imprezie. Być może wspólnymi siłami, a siła jest przecież olbrzymia, zaczniemy tworzyć "nową świecką tradycję ..."

Jednak nam sprawa nie wydaje się prosta. Wiceprezes zarządu MTP Przemysław Trawa dość czytelnie przedstawił nam stanowisko targów:

Pamiętajmy, że targi BUDMA to targi ogólnobudowlane, gromadzące przedstawicieli wielu branż - nie tylko stolarki otworowej. W zależności od oczekiwań wystawców, jesteśmy otwarci na rozmowy, czy poszczególne tematy mają być obecne na BUDMIE corocznie, czy też w cyklu dwuletnim. Nie ulega jednak wątpliwości, a pewność tę opieramy na opiniach wystawców i zwiedzających, że przez najbliższe lata BUDMA organizowana będzie, jak dotychczas, co roku.

Laury i hity

NA BUDMIE 2006 złote medale otrzymały firmy GORAN z Lublina za aluminiową fasadę MODERN LINE w obłożynie drewnianej z oknami drewniano-aluminiowymi i METALPLAST-CZĘSTOCHOWA SA za zamek wielopunktowy z prętowymi elementami ryglującymi.

Z innych większych wydarzeń widać było na pewno efekty odwagi braci Janików (na zdjęciu). Ich autorski, tłoczony w Chinach system DECCO był być może najbardziej oblegany w "piątce"

Od pierwszego dnia było mnóstwo ludzi, byli wśród nich też tacy, którzy czytali różne rzeczy na nasz temat na forum oknonetu i widać było ich pozytywne zaskoczenie. Nas najbardziej cieszy ilość bardzo, ale to bardzo konkretnych rozmów zmierzających do współpracy - powiedział nam Wojtek Janik.

Na pewno nie narzekały inne systemy PVC, czyli DECEUNINK z THYSSENEM oraz ROYAL EUROPA. Ich stoiska stały się przystanią dla wielu "okniarzy", którzy potem ruszali przyglądać się możliwościom modernizacji parku maszynowego.

Maszyny kluczem do sukcesu

I właśnie sektor maszynowy był chyba najliczniej reprezentowany. Potężne stoiska FIMTEC, URBAN, ROTOX, ELUMATEC, czy nowego gracza FEDERHENN dominowały w pawilonie nr 5. Na sprzedanych maszynach można było zobaczyć co i kto kupił. Bardzo znaczących zakupów dokonały takie firmy jak PROSYSTEM Goczałkowice, WITRAŻ z Białegostoku, EURO OKNO Suwałki, FASADA Słupsk, DEFOR ze Śrema, czy też OKNO-PLAST Rąbień, który zakupił dwie linie zgrzewająco-czyszczące oraz dwa centra tnące. Kolejni producenci wybiorą nowe maszyny na bazie targowej wizyty a jednym z większych będzie na pewno kilka linii dla DOBROPLASTU (podobno 6). Właśnie o takich klientach mówił Mirosław Krzemiński z ELUMATEC oceniając targi - Targi były całkiem soczyste. Mało klientów przypadkowych, natomiast sporo bardzo konkretnych.  W aluminium jak zwykle dopisał włoski przemysł. Nie bez powodu są uznawani za potęgę światową w tej kwestii.

Dwa światy 

 

Znakiem czasu jest polaryzacja cenowa. Obok wyścigu cenowego pojawiają się produkty ewidentnie dla klienta bardziej zasobnego. JASNO SHUTTERS zaproponowało niszowe drewniane rolety wewnętrzne dla bardzo wymagającego klienta. Wyraźnie ożywia się rynek wysokiej jakości (nie tanich) okien drewnianych. GEBAUER, PINUS, WŁOSZCZOWA, IGIES&IGIES, SOKÓŁKA, FERNO, ADPOL, FABRYKA OKIEN DREWNIANYCH ŚWIEBODZIN i jeszcze kilka firm pokazało wiele ciekawych, rozwiązań i olbrzymi potencjał do eksportu.

Drzwi

 

Sektor drzwiowy zdominował hale 3 A. Jak zwykle potentaci jak POL-SKONE, PORTA, DRE czy Masonite przygotowali największe stoiska. Duże zainteresowanie wzbudziły nowe modele firmy INTERDOOR, ale naszą uwagę przykuło stylowe stoisko bardzo dynamicznej firmy KOSZ. Obecność na targach BATIMAT, DOMOTEX, czy odbywających sie w tym momencie SURFACES w Las Vegas, świadczy o dużej determinacji zarządu do odniesienia sukcesu. Swoje drzwi z przeróżnych materiałów wystawiały też mniejsze firmy i ze względu na obszerność materiału opiszemy je w osobnym artykule. Tutaj wspomnimy jeszcze o ślicznych wzorach szklanych drzwi firmy Mochnik. Od przeźroczystych przez satynowe, ornamentowe, z sitodrukiem czy grawerowane, wszystkie zatrzymywały zwiedzających.

Obecni nieobecni

Trudno nie wspomnieć o tych, którzy się nie wystawiali, ale byli obecni w sposób pośredni. ALUPLAST jak zwykle wyławiał codziennie 2 grupy zwiedzających i zabierał do fabryki. Marcin Szewczuk pokazywał zresztą rzecz bardzo ciekawą, czyli nową technologię wklejanej szyby. Demonstrowano nowy zgłoszony do opatentowania profil i praktyczną prezentację wklejania na maszynach LEMUTH.

Odnotować trzeba ślady skutecznych działań BRUEGMANNA. Na ciekawym stoisku DRUTEXU dowiedzieliśmy się, że wybrali właśnie pod kątem produkcji eksportowej system MD z uszczelką środkową. A Prezes STOLBUDU WŁOSZCZOWA Marek Szczęsny zdradził nam, że w ramach dywersyfikacji wybrali właśnie BRUEGMANNA jako dostawcę systemu PVC. Działalność związana z produkcją stolarki PCV będzie odbywała się w ramach nowej powołanej spółki o nazwie STOLBUD PLAST. Prezesem nowego podmiotu będzie Pan Tomasz Będkowski, który równocześnie pełni funkcję Dyrektora Exportu firmy STOLBUD WłOSZCZOWA.

Za kulisami

 

Plotek i ploteczek było oczywiście mnóstwo. Ciekawym faktem jest połączenia sił firm EFFECTOR SA i HERMANN GUTMANN WERKE AG. Od początku roku 2006 zaczynają razem sprzedawać, a co to oznacza napiszemy już niedługo. Głośno też było w branży okien drewnianych o skopiowaniu eksportowego modelu okna firmy PINUS przez inną znaną firmę. Nie piszemy o szczegółach przed dokładnym sprawdzeniem, ale ten fakt raczej nie ulega wątpliwości. Jednak można zaryzykować stwierdzenie, że najgłośniej było o ... Kaczyńskich. Jednak nie tych z targów politycznych (targowiska?). Renata i Paweł Kaczyńscy byli jednymi z bardziej rozpoznawanych osób, o czym z zaskoczeniem i zakłopotaniem mówiła nam Pani Renata. Ale to nie powinno dziwić bo już nie ulega wątpliwości, że DOBROPLAST wyprzedził STOLARKĘ WOŁOMIN i stał sie niekwestionowanym liderem wśród producentów stolarki. Warto na to zwrócić uwagę bo przez lata rankingi producentów okien zaczynały się od miejsca drugiego.

Jeszcze w 2003 r STOLARKA WOŁOMIN, z obrotem powyżej 200 mln., była nieosiągalna dla innych, jak Małysz w najlepszych czasach. W 2004 obrót WOŁOMINA spadł do 138 mln a w zeszłym zszedł poniżej 100 mln. Jednak członek zarządu Leszek Mazurkiewicz zapewnia o odwróceniu trendu:

Od listopada wraz z nowym prezesem Marcusem Prestonem podjęliśmy się powrotu do poziomu może nie 200 mln., ale 130-150. Jest to zupełnie realne założenie i jesteśmy na dobrej drodze. Sytuacja jest ustabilizowana i nie ma żadnych zagrożeń. 

Więcej napiszemy w osobnym wywiadzie z Marcusem Prestonem.

A jednak sporo

Trudno w jednym artykule opisać wszystkie interesujące wydarzenia. Były oczywiście osłony i bramy, szkło czy zaskakująco mocno reprezentowana branża softwarowa dla branży stolarki. Zupełnie odrębną rzeczą było bogactwo akcesoriów do stolarki. Można było znaleźć klamki za parę złotych (w wielu miejscach) oraz przepiękne autorskie modele za kilkaset złotych, jak np. w firmie VDS z Świętochłowic. Wszytko pokażemy sukcesywnie w odrębnych artykułach. Ja zwróciłem uwagę na firmę PAGAD, która oferuje atrakcyjne cenowo okucia obwiedniowe i zamierza wyrwać kawałek tortu takim tuzom jak Winkhaus czy Roto. Firma oferuje również duńskie okucia do okien otwieranych na zewnątrz. Przy rosnącym eksporcie naszych producentów wzrasta zapotrzebowanie na tego typu systemy okuć.

Te okucia wyróżnia fakt, że pasują do rowka tradycyjnego 16mm, nie trzeba dodatkowych frezów i co więcej pasują dzięki temu do PVC, a na polskim rynku takich okuć właściwie nie ma - powiedział nam współwłaściciel PAGAD-u Piotr Lewandowski.

Reasumując, głosy rozczarowania są całkiem zrozumiałe, chciałoby sie jeszcze więcej nowości i wydarzeń. Jednak rynek chyba nie rozwija się tylko ostrą krzywą w górę, wiec jak na duszoną podatkami i gorsetem biurokracji gospodarkę, to chyba nie było tak źle. Przy okazji w imieniu redakcji pozdrawiam wszystkich branżowców znoszących dzielnie nasze pytania, błyski lamp i dyktafony.

red. Andrzej Kubicki 

Oknonet
58-306, Wałbrzych
Ogrodowa 3A
tel.: +48 509 230 592