Polerowanie szyb – co warto wiedzieć decydując się na naprawę?

Zainteresowany? Poproś o ofertę!

Rysa na szybie

Clear View

Rysa na szybie


Polerka kątowa

Clear View

Polerka kątowa

Polerka podciśnieniowa

Clear View

Polerka podciśnieniowa

Niedopolerowanie szyby

Clear View

Niedopolerowanie szyby

Soczewka na szybie

Clear View

Soczewka na szybie

» Szlifowanie i polerowanie szyby pozwala usunąć rysy i drobne uszkodzenia
» Ścierana powierzchnia szyby stanowi maksymalnie 5% jej grubości
» Powłoka na szybie od strony zewnętrznej uniemożliwia naprawę
» Efekt soczewki nie powinien wystąpić przy profesjonalnym wykonaniu usługi
» Niedopolerowanie najczęstszym powodem reklamacji w branży napraw szyb
» Przy użyciu nowoczesnych narzędzi ryzyko pęknięcia szyby bliskie zera
» Naprawy u klienta, w większości bez potrzeby wyjmowania szyb z ram
» Naprawa pojedynczej szyby trwa przeważnie godzinę/dwie
» Koszt naprawy to wydatek od 20 do 70% wartości pakietu 

W okresie ostatnich kilku lat na rynku pojawiły się firmy oferujące usługi pozwalające pozbyć się drobnych uszkodzeń szyb, np. zarysowań czy drobnych popaleń. Czy warto decydować się na tego rodzaju rozwiązanie z uszkodzeniami szyb?

Firmy te w większości stosują technikę szlifowania i polerowania szyby tak długo aż „dokopią” się do dna uszkodzeń. Czy można zatem przyjąć, że szyba naprawiona tym sposobem w miejscu naprawy robi się cieńsza, a co za tym idzie – zostają obniżone jej właściwości wytrzymałościowe? Dalej, co przy takiej ingerencji dzieje się z różnego rodzaju powłokami szyby, czy szyba po naprawie zachowuje swoje parametry? Czy przy głębszych naprawach nie ryzykujemy, że na szybie powstanie zniekształcenie optyczne, tzw. soczewka? Czy usługa prowadzona jest na miejscu czy szyba jest przewożona do jakiegoś zakładu? I dalej, jeżeli naprawa jest wykonywana na miejscu, to ile to trwa i z czym się to wiąże? No i w końcu czy to się będzie opłacało i jakie ta usługa wygeneruje oszczędności? Na te wszystkie pytania postaram się odpowiedzieć poniżej.

Wytrzymałość. Mało, kto zdaje sobie sprawę, że średnia głębokość zarysowania szyby wynosi około 0,05 mm. Przy najczęściej spotykanej grubości szyby w budownictwie wynoszącej 4 mm jest to 1,25% jej grubości. W przypadku popaleń i rys głębokich jest to trochę więcej, bo przeciętnie takie uszkodzenia mają głębokość około 0,15-0,20 mm, tu dochodzi do odchudzenia szyby o 5%. W obu wypadkach jest to raczej symboliczne osłabienie szyby, więc specjalnie nie ma czym się martwić, a trzeba pamiętać, że opisujemy tu najcieńsze szyby okienne.

Powłoki, filtry itp. Większość wszelkiego rodzaju filtrów i powłok umieszczona jest w środku zespoleń na wewnętrznych stronach szyb, więc nie ma możliwości naruszenia tych powłok, bo po prostu fizycznie nie ma do nich dostępu. Są wyjątki, gdzie powłoka jest po zewnętrznej stronie tafli, ale każda profesjonalna firma polerska umie to rozpoznać i odstępuje od naprawy, gdy tylko trafi na taki przypadek. Inną kwestią jest samo szkło. W procesie produkcji, w piecu dodawane są do surówki różnego rodzaju dodatki o przeróżnych właściwościach. Tu jednak ubytek spowodowany naprawą jest na tyle niewielki, że również nie ma to większego znaczenia przy późniejszym użytkowaniu szyby.

Zniekształcenia optyczne. Usunięcie uszkodzenia na szybie wymaga odpowiednio łagodnego wyprowadzenia szlifu. Najgłębszym punktem szlifu jest miejsce uszkodzenia, które chcemy usunąć. Od tego punktu łagodnie rozciąga się szlif do zewnątrz, tak aby nie pozostawić jakiegokolwiek uskoku szlifu. Brzmi to może trochę zawile, jednak każda porządna firma polerska wie, o co chodzi. Jeżeli skorzystamy z usług firmy z doświadczeniem możemy nie martwić się o soczewki. 

Niedopolerowania. Jest to najczęstszy powód reklamacji w branży napraw szyb. Ponad połowa uszkodzeń wymaga wstępnego przeszlifowania szyby przed jej wypolerowaniem. Uszkodzenie jest usuwane materiałem ściernym, co powoduje zmatowienie szyby w miejscu obróbki. Po tym procesie następuje polerowanie szyby tak długo, aż szlif zaniknie, a szyba stanie się przezierna. Niestety bywa, że polerowanie jest prowadzone w sposób niewystarczający i po przyjrzeniu się dokładniej, szczególnie przy słonecznym oświetleniu, można doszukać się śladów po szlifowaniu. To nazywamy niedopolerowaniem. Powodem tej niedoróbki jest pośpiech oraz niekorzystne warunki oświetleniowe przy naprawie. Aby zminimalizować ryzyko tego rodzaju niedociągnięć, warto wiedzieć, że są dwie technologie polerowania szyb. Pierwsza, mniej wydajna, to polerowanie szyb polerkami kątowymi. Druga, dużo dokładniejsza, polega na polerowaniu wysokoobrotowymi polerkami podciśnieniowymi. Te drugie, ze względu na lepszą wydajność, dają większą pewność, że na szybie nie pozostaną ślady po naprawie. Warto sprawdzić, czy firma polerska posiada taki sprzęt.

Ryzyko pęknięcia szyby. Są dwa powody pękania szyb przy opisywanych naprawach. Pierwszy to źle przycięta i ciasno zamontowana szyba w ramie. W tym wypadku zdarza się, że szyba pęknie od drgań w trakcie naprawy. Wg naszych statystyk zdarza się to raz lub dwa razy na tysiąc naprawianych szyb. Drugi powód to temperatura powstająca przy ścieraniu szyb. Tu pęknięcia zdarzają się częściej, można je jednak wyeliminować korzystając z technologii polerowania w osłonie płynu polerskiego, który – płynąc w obiegu zamkniętym w trakcie obróbki – na bieżąco chłodzi szybę. Opierając się na tej technologii można przyjąć, że ryzyko pęknięcia będzie bliskie zera.
  
Miejsce. Wszystkie naprawy prowadzone są u klienta i z reguły szyb nie trzeba wyjmować z ram. Wyjątek stanowią uszkodzenia w okolicach krawędzi szyby, tu niestety, żeby prawidłowo wykonać naprawę, trzeba zdjąć co najmniej listwę boczną lub wyjąć cały pakiet z ramy.

Czas i uciążliwość naprawy. Czas naprawy pojedynczej szyby to minimum 15 min, ale to zdarza się rzadko. Przeważnie jest to godzina lub dwie, a przy rozleglejszych i/lub głębszych uszkodzeniach, dochodzi do trzech lub nawet czterech godzin. Naprawa jest dosyć głośna, ale – nawet będąc w pobliżu – da się wytrzymać. W wypadku polerowania polerkami kątowymi istnieje ryzyko lekkiego rozbryzgu pasty polerskiej, ale tu firmy polerujące stosują, a przynajmniej powinny stosować, odpowiednie zabezpieczenia. Polerki pracujące w obiegu zamkniętym nie stwarzają tego rodzaju zagrożenia, bo pracują w osłonie i nie ma w ich wypadku ryzyka zachlapania.

Opłacalność naprawy. Naprawa to zawsze naprawa, a nie wymiana, jednak rachunek ekonomiczny jest nieubłagany. Koszt naprawy to wydatek od 20 do 70% wartości pakietu nie licząc usługi wymiany. Osobiście, gdyby mi się specjalnie nie spieszyło, to przy pojedynczej, taniej szybie zamówiłbym nowy pakiet u szklarza, bo w takim przypadku oszczędność jest po prostu niewielka i chyba niewarta zachodu. W każdym innym wypadku zleciłbym to firmie polerującej szyby, bo oszczędności są ogromne, a i czas naprawy znacznie krótszy od czasu zamówienia, dorobienia i wymiany pakietów. Warunek jest tylko jeden: korzystajmy z doświadczonych firm z referencjami i z odpowiednią technologią naprawy.

Autor: Andrzej Borkowicz (www.clearview.pl)

Zainteresowany? Poproś o ofertę!



Kontakt do redakcji oknonet.pl


Ramki dystansowe Edgetech Super Spacer® dyskretnym elementem przeszkleń

Ramki dystansowe Edgetech Super Spacer® dyskretnym elementem przeszkleń

Estetyka czy funkcjonalność? Przy zastosowaniu w...

Mały ciężar – wielkie korzyści

Mały ciężar – wielkie korzyści

Szkło ogniochronne, niezależnie od technologii, w...

MCS TECHNO wchodzi na rynek polski z maszynami do obróbki szkła

MCS TECHNO wchodzi na rynek polski z maszynami do obróbki szkła

MCS TECHNO & TUROMAS MCS TECHNO to młoda i dynamiczna...

Technologia wklejania szyb w oknach

Technologia wklejania szyb w oknach

Technologia wklejania szyb w konstrukcje okienne czerpie...

Szklane budynki Nowym Cudem Polski?

Szklane budynki Nowym Cudem Polski?

Najwspanialsze miejsca wyłaniane są w plebiscycie 7...



» Więcej na subportalu szkło