Eksport stolarki a zagadnienie awarii wspólnej

Zainteresowany? Poproś o ofertę!

Awaria wspólna zachodzi wówczas, gdy w sytuacji nadzwyczajnego zagrożenia (m.in. pożaru, wejścia na mieliznę, przebicia kadłuba czy utraty sterowności na skutek awarii silnika głównego), przewoźnik morski podejmuje świadomą decyzję o poniesieniu kosztów w celu ratowania statku i przewożonego na nim ładunku przed grożącym im wspólnie niebezpieczeństwem. Koszty te są następnie zwracane przez właścicieli ocalałych ładunków w stosunku proporcjonalnym do wartości każdego ładunku, jaką prezentuje on w chwili dostarczenia do portu przeznaczenia. Część kosztów spoczywa także na przewoźniku morskim.

Innymi słowy, awaria wspólna to sytuacja, w której – z powodu zagrożenia bezpieczeństwa całego statku – część ładunków jest świadomie zrzucana za burtę po to, aby ratować sam statek i pozostały ładunek. Koszty awarii wspólnej ponoszą wszyscy właściciele ładunków, których towar został nieuszkodzony lub uszkodzony jedynie w części.

» Dlaczego awaria wspólna ma znaczenie dla stolarki okiennej i drzwiowej?

Jak podano w raporcie „Katalog Branżowy Polskie Okna i Drzwi”, dominującymi kierunkami ekspansji polskich eksporterów drewnianej stolarki otworowej są Wielka Brytania i Dania. Eksport do tych krajów stanowi łącznie około 50% ogólnej wartości wywiezionych okien i drzwi drewnianych. Istotne zainteresowanie tego rodzaju stolarką pochodzenia polskiego widoczne jest również w innych krajach Skandynawskich (Norwegia, Szwecja). Wszystkie wymienione kierunki wymagają na pewnym odcinku transportu przeprawy promowej, co w praktyce oznacza, że na odcinku morskim transportowany ładunek podlega Kodeksowi Morskiemu, a w jego ramach także rozwiązaniu, jakim jest awaria wspólna. Produkt, który ulegnie zniszczeniu na skutek świadomej decyzji kapitana, nie będzie zabezpieczony polisą OCPD, jeśli uprzednio nie została ona poszerzona o awarię wspólną. W praktyce nieubezpieczony przez przewoźnika eksporter będzie musiał dochodzić zwrotu poniesionych strat od pozostałych właścicieli ładunków znajdujących się na pokładzie statku. 

» Rozszerzenie polisy OCPD

Dodatkowym zabezpieczeniem jest rozszerzenie polisy ubezpieczeniowej OCPD (OC przewoźnika drogowego), z której – w przypadku wystąpienia awarii wspólnej – pokrywane są straty klienta, którego towar uległ uszkodzeniu lub całkowitemu zniszczeniu. Jeżeli przewozimy ładunek o wysokiej wartości, warto zapytać przewoźnika odpowiedzialnego za transport, jakie warunki polisy OCPD posiada i ewentualnie oczekiwać rozszerzenia ich o awarię wspólną. Należy pamiętać, że rozszerzenie polisy OCPD nie jest obligatoryjne i zależy jedynie od dobrej woli przewoźnika. Warto także mieć na uwadze scenariusz, w którym przewoźnik odsprzedaje transport naszego produktu na giełdzie transportowej. Wówczas tracimy wszelką kontrolę nad zakresem ubezpieczenia i jakością polisy OCPD przewoźnika. Dlatego tak istotnym jest odpowiedni dobór firmy transportowej, która ma za zadanie zadbanie o wszystkie aspekty transportu, w tym także o odpowiednie i rzetelne ubezpieczenie produktów klienta. 


Natalia Szymańska
Specjalista ds. Prawnych i Compliance
Scandinavian Express Poland


Kontakt do redakcji oknonet.pl
Zainteresowany? Poproś o ofertę!



EKO-OKNA: firma ze Śląska, która zawojowała europejską branżę stolarki okiennej

EKO-OKNA: firma ze Śląska, która zawojowała europejską branżę stolarki okiennej

Ponad 3 tys. pracowników, dzienna produkcja na poziomie...

Trener Adam Nawałka twarzą FAKRO

Trener Adam Nawałka twarzą FAKRO

Wizja trenera Nawałki to teraz także wybór firmy...

Jak zabezpieczyć dom przed niechcianymi gośćmi?

Jak zabezpieczyć dom przed niechcianymi gośćmi?

Stara maksyma „Strzeżonego Pan Bóg strzeże” nadal...

Energooszczędność w standardzie – FAKRO FTP-V U4

Energooszczędność w standardzie – FAKRO FTP-V U4

Dzięki zastosowaniu nowego pakietu szybowego uzyskano...



» Więcej na subportalu okna