O kulisach pozostania marki ADPOL na rynku

Zainteresowany? Poproś o ofertę!

ADPOL to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w branży, która o mały włos nie zniknęłaby z rynku wraz problemami, z jakimi borykała się spółka ADPOL kilka lat temu (problemy finansowe zakończone ogłoszeniem upadłości). Owa znana marka na szczęście przetrwała, w co ogromny wkład ma Pan Adam Daszkowski, były Prezes Adpol S.A., a obecnie doradca zarządu w firmach Adpol Trade Sp. z o.o. i ADPOL Sp. z o.o..

Panie Adamie, marka ADPOL po nie lada kłopotach, które przeżywała dwa-trzy lata temu, powoli odzyskuje dawną siłę. Jak udało się zażegnać tę trudną sytuację? 

Niestety, pomimo podjętych działań  firma ADPOL S.A. ogłosiła upadłość, a proces upadłości jest w końcowej fazie. Nieruchomości w Chełmży, będące własnością ADPOL S.A., zostały sprzedane przez Syndyk i jest tam prowadzona przez nowych właścicieli działalność niezwiązana z produkcją stolarki. Byłem autorem zarówno sukcesu, jak i porażki, czyli upadłości ADPOL S.A. – tak to oceniam z perspektywy czasu. Jako osoba budująca markę ADPOL od początku lat 90-tych, zgromadziłem wiedzę i kontakty, które staram się wykorzystać obecnie jako Doradca Zarządu w spółkach Adpol Trade Sp. z o.o. i ADPOL  Sp. z o.o..

Tak więc firma ADPOL S.A. upadła, ale marka ADPOL nie. Powstały dwa podmioty: Adpol Trade Sp. z o.o., jako firma dystrybucyjna, i Adpol Sp. z o.o., jako firma produkcyjna – oba założone przez moje dzieci. Podmioty te odkupiły od Syndyka ADPOL S.A. prawa do marki ADPOL – i tak w nowych strukturach organizacyjnych z nowymi właścicielami i zarządami starają się utrzymać swoje miejsce na rynku.

Zainwestował Pan w ratowanie fabryki kilka milionów złotych – wydaje mi się, że niewiele osób zaryzykowałoby prywatny majątek, aby ratować firmę. Jak udało się Panu przetrwać ten trudny okres?

Próba ratowania ADPOL S.A. była błędem i moją największą porażką, której konsekwencje ponoszę do dzisiaj. Działalność gospodarcza niesie ryzyko, więc upadłość jest w cywilizowanym świecie traktowana jako jeden z jej naturalnych elementów. Niestety nie w Polsce, bo dla wielu dostawców, z którymi ADPOL S.A. współpracował latami, jestem „złodziejem”, i to pomimo tego, że na ratowanie firmy poświęciłem cały prywatny majątek, małżeństwo i zdrowie włącznie z załamaniem i pobytem w szpitalu psychiatrycznym. Gdyby Banki i Wierzyciele postępowali racjonalnie, to firma ADPOL S.A. mogłaby funkcjonować, ale tak się nie stało. Z perspektywy czasu mam dla wszystkich prowadzących działalność gospodarczą jedną radę: nie angażujcie majątku prywatnego czy rodzinnego w funkcjonowanie firmy. Jeżeli otoczenie biznesowe oraz kryzys spowodują, że firma stanie na krawędzi upadłości, to złóżcie taki wniosek, bo stracicie wszystko, a i tak będziecie traktowani jak „złodzieje”.

Choć obecnie sprzedaż ADPOLU w Polsce to zaledwie 10% całościowej produkcji, to jednak nadal jest zapotrzebowanie w kraju na waszą stolarkę. Gdzie można dziś zaopatrzyć się w wasze okna i drzwi?

Tak jak wspomniałem, marka ADPOL ma nowych właścicieli i jest zarządzana przez nowe osoby, więc i wizja rozwoju firmy jest inna. ADPOL nie jest już obecny na inwestycjach deweloperskich i nie buduje sieci dystrybucyjnej w Polsce, co nie znaczy, że nie sprzedajemy w Polsce. Niestety żaden z wieloletnich dystrybutorów firmy w Polsce nie sprzedaje stolarki marki ADPOL – i nie zabiegamy o to. Jak to mówią „przyjaciół poznaje się w biedzie”. Za to bardzo wielu odbiorców ADPOL-u spoza Polski sprzedaje w dalszym ciągu produkty pod marka ADPOL. Sprzedaż prowadzona jest przez Adpol Trade Sp. z o.o. (www.adpoltrade.com).

Czy macie jakieś plany związane ze zwiększeniem udziału sprzedaży w rodzimym, polskim rynku? 

ADPOL chce obecnie działać bez zbędnego rozgłosu, a przede wszystkim – chroniąc swoje rozwiązania. Strona www.adpol.pl jest tak rozbudowana, że stanowiła dla wielu firm swoiste źródło know-how przy opracowywaniu własnych produktów. Obecnie tworzona strona główna www.adpoltrade.com i dziewięć stron produktowych zawierają wyłącznie informacje poglądowe, a nie szczegółowe i technologiczne. Aktywność na rynku polskim ADPOL chce realizować nie poprzez tworzenie własnej sieci dystrybucyjnej – kosztownej i nieefektywnej – ale za pomocą nowoczesnych narzędzi internetowych.

Stolarka ADPOL świetnie sprzedaje się za granicą, m.in. na rynku brytyjskim i amerykańskim. Co sprawia, że wasze okna i drzwi cieszą się takim uznaniem w tych krajach?

ADPOL zawsze miał najszerszą asortymentowo ofertę w Polsce, a w tej chwili jest ona jeszcze bardziej rozbudowana i dostosowana do aktualnych trendów rynkowych w Wielkiej Brytanii i USA. Dla naszych klientów tworzymy produkty dedykowane, które pozwalają im skutecznie konkurować dzięki naszej stolarce na swoich rynkach.

Wasza stolarka trafia nawet do Japonii – ten rynek wydaje się z perspektywy naszego kraju dość odległy i niepodobny do naszego. 

Dotychczas były to dostawy incydentalne, ale ADPOL pracuje nad większą obecnością na tym rynku.

Jakie macie plany na kolejne miesiące, lata?

Marka ADPOL to obecnie nie tylko własna produkcja, ale także kooperacja z producentami stolarki, i to nie tylko w Polsce. Przekazujemy narzędzia, dokumentację, a jak trzeba to i także materiały, i zlecamy produkcję wg naszych standardów i technologii. Rozwój marki ADPOL to nie rozbudowa mocy produkcyjnych i zatrudnianie setek pracowników, a rynek, myśl techniczna i kooperacja. Tą drogą zapraszam do współpracy firmy, które mają wolne moce produkcyjne i są w stanie przestrzegać narzucony reżim technologiczny.

Problemy zdrowotne wykluczają moją pełna aktywność zawodową, dlatego wycofałem się z bieżącego zarządzania. Jako inżynier budownictwa z uprawnieniami budowlanymi oraz prawie 30-letnią wiedzą na temat produkcji stolarki służę swoim doświadczeniem i wiedzą jako Doradca Zarządu w firmach ADPOL TRADE Sp. z o.o. i ADPOL Sp. z o.o.. Spotkało mnie i spotyka nadal wiele wrogich działań ze strony osób i firm, oraz nieprzyjemności związanych z upadłością ADPOL S.A.. Jednak są osoby i firmy, które potraktowały całą sytuację ze zrozumieniem, nie widząc w moim działaniu znamion chęci oszukania kogokolwiek. Dziękuję tym osobom i firmom, które w trudnych dla mnie osobiście chwilach nie odwróciły się ode mnie, wspierają mnie do dziś.



Kontakt do redakcji oknonet.pl
Zainteresowany? Poproś o ofertę!



Zestaw przyłączeniowy MDA do ciepłego montażu

Zestaw przyłączeniowy MDA do ciepłego montażu

Nowoczesne technologie stolarki otworowej niosą za sobą...

Na co zwracać uwagę przy zakupie okna antywłamaniowego?

Na co zwracać uwagę przy zakupie okna antywłamaniowego?

To, w jaki sposób włamywacze dostają się do domów...

Światowy Dzień Astmy – jak walczyć z zagrzybionymi budynkami powodującymi chorobę

Światowy Dzień Astmy – jak walczyć z zagrzybionymi budynkami powodującymi chorobę

Jak wynika z najnowszych badań Instytutu Fraunhofera,...

Okna do płaskiego dachu ze Sferycznym Modułem Szklanym VELUX

Okna do płaskiego dachu ze Sferycznym Modułem Szklanym VELUX

VELUX kolejny raz poszerza ofertę w tym segmencie...



» Więcej na subportalu okna