Profix – 20 lat produkcji i dystrybucji narzędzi ręcznych i elektronarzędzi

Zainteresowany? Poproś o ofertę!


Profix jest jednym z największych dystrybutorów narzędzi ręcznych,
elektronarzędzi, chemii technicznej i odzieży roboczej w Polsce. Firma zatrudnia 250 pracowników. Zaprosiliśmy do rozmowy Wiceprezesa Zarządu PROFIX, Mirosława Cicheckiego. 

Panie Mirosławie, w jakich okolicznościach powstała spółka PROFIX?

Okoliczności powstania firmy Profix to historia jakich wiele. Cztery osoby z doświadczeniem w branży narzędziowej, pomysł, odwaga i chęć odniesienia sukcesu. Początkowo byliśmy maleńką firmą: 5 zaangażowanych osób, niewielkie biuro i magazyn w Markach. Ale w ciągu roku zwiększyliśmy ponad trzykrotnie zatrudnienie i wynajęliśmy znacznie lepiej przystosowany do naszych potrzeb lokal przy ul. Marywilskiej w Warszawie.

Później było już „z górki”?

Nie zawsze. W życiu każdej firmy jest wiele trudnych momentów. Na pewno, jeśli startuje się niemalże od zera, kluczowe są pierwsze trzy lata działalności. Jeśli uda się przetrwać i do tego wypracować dodatni wynik ekonomiczny, to kolejne lata są generalnie łatwiejsze. Jednak i wówczas należy pamiętać, że firma jest dopiero na początku drogi i zbyt pochopnie podjęta decyzja może przerwać dobrą passę i być początkiem poważnych kłopotów. Mówiąc obrazowo: młodej firmie zdecydowanie prościej się przewrócić. 

W 2014 roku obchodziliśmy jubileusz 20-lecia działalności na polskim rynku. Dwie dekady to dużo czasu. Polska gospodarka przeszła znaczną transformację i dziś, dzięki obecności w Unii Europejskiej, można powiedzieć, że spełnia wszelkie biznesowe standardy. My i nasi odbiorcy jesteśmy świadomymi uczestnikami tego rynku. Wiemy, że duże tempo rozwoju można zachować jedynie w sytuacji, kiedy jest się firmą innowacyjną, otwartą na wprowadzanie zmian i nowych rozwiązań. Nie wolno przy tym zapominać o pracownikach tworzących nasza organizację. Na tych prostych zasadach cały czas budujemy naszą przewagę konkurencyjną. Wszystko wskazuje na to, że najbliższe lata przyniosą dalszy rozwój asortymentu. Oferowana dziś jakość zostanie utrzymana, a grono naszych klientów będzie rosło ku obopólnej korzyści.

Jakie cechy są kluczowe, aby z sukcesem działać na europejskim rynku?

Aby zapewnić stabilny rozwój firmy, niezbędny jest właściwy dobór pracowników. Patrząc z perspektywy czasu możemy z czystym sumieniem powiedzieć, że w tym obszarze nam się to udało. Nasza załoga jest dobrze dobrana i tworzy zgrany kolektyw, który jest w stanie realizować bardzo ambitne cele. To dzięki pracownikom z wieloletnim stażem dziś należymy do czołowych firm narzędziowych w Polsce. Kolejnym ważnym elementem w działalności firmy jest podejście do klienta. My na samym początku działania złożyliśmy naszym klientom taką niepisaną obietnicę. Powiedzieliśmy im, że zawsze będziemy wobec nich rzetelni, zawsze będziemy solidni, poznamy ich potrzeby i zrobimy wszystko, żeby je jak najlepiej spełnić.



W czym konkretnie przejawia się ta solidność i rzetelność?

Dokładamy wszelkich starań, aby produkty, które za naszym pośrednictwem trafiają do sprzedaży, były takie, jakie zostały zatwierdzone w specyfikacji. Jakość kontrolujemy na wielu poziomach. Począwszy od sprawdzenia produktu bezpośrednio w fabryce, a skończywszy na testach w naszym dziale kontroli. Jeżeli na którymś z etapów kontroli wyniki odbiegają od normy żądamy dostosowania produktu do wymagań zawartych w specyfikacji lub po prostu odmawiamy przyjęcia takiej dostawy. Z biegiem lat nasi odbiorcy dostrzegli, że produkty, które sprzedajemy, spełniają deklarowane normy jakości i dzięki temu narzędzia oznaczone naszymi markami spełniają wysokie wymagania warsztatów i zakładów przemysłowych. Nasz klient zawsze może liczyć na rzetelne informacje o towarze oraz to, że w przypadku jakichkolwiek problemów nie zostawimy go samego. To wszystko buduje zaufanie, które w biznesie jest bezcenne.

Jakie produkty są głównymi w ofercie i co je wyróżnia?

W 1998 roku na polskim rynku zadebiutowały narzędzia ręczne oznaczone logotypem PROLINE. Wkrótce też pojawił się, używany z powodzeniem do dziś, slogan reklamowy: PROLINE Narzędzia z Charakterem. 

Dziś za pomocą narzędzi PROLINE można naprawić samochód, zbudować czy wyremontować dom, wykonać prace instalacyjne, montażowe, aktywnie wypoczywać, pielęgnując ogródek. W większości polskich gospodarstw domowych można znaleźć nasze narzędzia. W coraz większym stopniu przekonują się do nich również właściciele firm i zakładów produkcyjnych. To z myślą o nich w naszych działaniach marketingowych staramy się pokazać, że narzędzia PROLINE są z powodzeniem wykorzystywane przez profesjonalistów.  Tak jest w przypadku zespołu serwisowego Jarosława Hampela, wicemistrza świata w jeździe na żużlu, oraz serwisu Ireneusza Sikory, Mistrza Polski w wyścigach motocyklowych w klasie Super Bike, który ściga się na motocyklach marki BMW. Na bazie kontaktów sportowych rozwinęliśmy także współpracę z serwisami samochodów marki BMW. Dostarczyliśmy tam kompletne szafki warsztatowe z wyposażeniem. W trakcie jednego ze spotkań zapytaliśmy o opinię. Słowa, które usłyszeliśmy, sprawiły nam ogromną radość. Usłyszeliśmy bowiem, że nasze narzędzie spisują się znakomicie, są trwałe, solidnie wykonane i pracuje się nimi wygodnie. Usłyszeć to z ust zawodowców, na co dzień serwisujących samochody jednej z najbardziej znanych marek na świecie – musi się Pan ze mną zgodzić – jest nobilitujące.

Po marce PROLINE przyszedł czas na elektronarzędzia TRYTON i VULCAN. Marki elektronarzędziowe wprowadziliśmy na rynek jednocześnie w 2006 r., aby umożliwić naszym klientom wybór między droższymi narzędziami bardzo dobrej jakości, a produktami jakości dobrej, wycenionymi w bardzo przystępny sposób. O ile w segmencie narzędzi ręcznych byliśmy jedną z pierwszych firm w Polsce, która wprowadziła własną markę, o tyle w elektronarzędziach jesteśmy jeszcze dość młodym graczem. Oceniamy naszą sytuację na tym rynku bardzo pozytywnie, choć na początku nie było łatwo przekonać klientów do kolejnej marki. W przypadku elektronarzędzi mamy do czynienia z dużą rozpiętością cenową. Tak samo, lub niemal identycznie, wyglądającą wiertarkę można kupić za 50, 80, 100, 150, a nawet 500 zł. Różnice pojawiają się dopiero wtedy, gdy zajrzymy do jej wnętrza. Oko fachowca pozna, czy przekładnia jest wykonana w technologii proszków spiekanych, czy jest ze stali, czy też producent w pogoni za niską ceną zastosował przekładnię z tworzywa sztucznego. Dodatkowo widać również, czy w konkretnym modelu mamy tańsze łożyska ślizgowe, czy też gwarantujące bezawaryjność łożyska toczne. Można także ocenić, czy wiertarka posiada zabezpieczenia przeciwpyłowe oraz czy producent zadbał o zabezpieczenie wirnika silnika przed uszkodzeniami mechanicznymi. 

W naszych elektronarzędziach, sprzedawanych pod marką TRYTON, staramy się tak konfigurować maszyny, aby bardzo dobrej jakości towarzyszyła przystępna cena. W 2006 roku zaczęliśmy od 17 maszyn, teraz w ofercie mamy ich już około 130, i nie są to wyłącznie elektronarzędzia. Jak już zdobyliśmy mocną pozycję w segmentach narzędzi ręcznych i elektronarzędzi, zaczęły napływać do nas zapytania z rynku o produkty BHP. A skoro było takie zapotrzebowanie, to postanowiliśmy na nie odpowiedzieć. W 2010 r. powstała marka LAHTI PRO oferująca wysokiej jakości ubrania i buty ochronne, robocze oraz pozostałe środki ochrony indywidualnej, popularnie zwane artykułami BHP. Przygotowując ofertę, zdecydowaliśmy się wprowadzić do sprzedaży produkty znakomitej jakości, charakteryzujące się modnym designem oraz komfortem użytkowania. Potwierdzeniem realizacji naszych założeń jest wyróżnione w konkursie Najwyższa Jakość Quality International 2014 organizowanym pod patronatem Ministerstwa Gospodarki i Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Marka LAHTI PRO otrzymała tytuł Laureata i Srebrne Godło za doskonałą klasę produktów ochrony osobistej. Warto zatem podkreślić, że LAHTI PRO to interesująca propozycja dla wszystkich, którzy – obok zapewnienia sobie maksymalnego bezpieczeństwa w czasie pracy – chcą dobrze i modnie wyglądać. Wszystkie modele ubrań, butów, rękawic, czapek mają interesujący wygląd. Pracownik ubrany w odzież LAHTI PRO jest bardzo dobrą wizytówką firmy, w której pracuje.

Z jakich korzystacie dostawców?

Korzystamy wyłącznie ze sprawdzonych dostawców. Firma, która ma w ofercie kilkanaście tysięcy produktów musi korzystać z wielu kanałów zaopatrzenia. Tak jak w przypadku naszych odbiorców, także w przypadku dostawców nastawiamy się na długotrwałą współpracę. Możemy poszczycić się wieloletnim doświadczeniem, które pozwala nam wybierać tylko najlepsze przedsiębiorstwa – to znaczy takie, które gwarantują wysoką jakość produktów, a z drugiej strony oferują dobre warunki zakupowe. Dzięki temu na rynek trafiają produkty gwarantujące niezawodność w przystępnych cenach. Nasz dział zakupów jest jednostką bardzo aktywną. Śledzi doniesienia branżowe, weryfikuje propozycje producentów i ich możliwości produkcyjne, jak również technologiczne. Jednym słowem szuka najefektywniejszych rozwiązań. Nie możemy sobie pozwolić na taryfę ulgową nawet dla części naszych produktów. Wizerunek marki, jej jakości buduje się latami, a jedna nieodpowiedzialna decyzja, pójście na skróty w dziedzinie jakości, może kosztować zdecydowanie więcej niż koszt zakupu produktu. Natomiast, aby móc oferować produkty w dobrych cenach, musimy sięgać do źródeł – tzn. minimalizować liczbę pośredników i trafiać tam, gdzie wytwarzane są produkty rewelacyjnej jakości. 

Nie możemy sobie pozwolić na to, aby dostarczać użytkownikom towar o niskiej jakości, ponieważ nie wróciliby po kolejne produkty. Aby sprostać wysokim wymaganiom odbiorców, stworzyliśmy w firmie jednostkę badawczo-rozwojową. Ma ona trzy zadania: po pierwsze testuje wyroby naszych dostawców; po drugie testuje wzory nowych wyrobów, które chcemy wprowadzić do oferty; a po trzecie sprawdza, jak nasze produkty wypadają na tle narzędzi renomowanych marek profesjonalnych. Jeśli nasz dostawca wypada słabo w takim teście, odrzucamy go i szukamy na jego miejsce takiego, który spełni oczekiwania. Kontrole przeprowadzamy zwłaszcza u dostawców, którzy po raz pierwszy z nami współpracują. Są one zazwyczaj dwuetapowe. Pierwsza faza odbywa się w czasie produkcji, a druga po jej zakończeniu – sprawdzane są wtedy gotowe wyroby. Dzięki temu jesteśmy pewni jakości towaru, który będzie do nas wysłany.

Do kogo skierowana jest oferta?

Aby zagwarantować bezpieczeństwo ekonomiczne i nie dać się „kaprysom koniunktury”, skierowaliśmy ofertę PROFIX do różnych grup odbiorców. Są to generalnie osoby, przedsiębiorstwa, które oczekują narzędzi charakteryzujących się dobrym stosunkiem jakości do ceny. Tak też konstruowana jest nasza oferta. Narzędzia to produkt, którego potrzebują wszyscy – jeśli nie w trakcie pracy zawodowej, to w gospodarstwie domowym czy też w czasie wolnym. Niemniej, tak jak już powiedziałem, w coraz większym stopniu nasze produkty znajdują się na wyposażeniu profesjonalistów: mechaników, monterów, budowlańców. Nie sposób przytoczyć pełnej listy zawodów, jednak fakt, że w czasie podróży po Polsce widzę, że w skrzynkach, torbach narzędziowych fachowców znajdują się nasze narzędzia, świadczy o tym, że oferujemy produkty dobrej jakości, produkty, co do których można mieć zaufanie. I to chyba najważniejsze.

Jak oceniacie miniony rok?

W 2015 roku udało nam się osiągnąć zakładane cele. Zarówno w kwestii ekonomicznej, jak i produktowej. Mocno rozbudowaliśmy asortyment marki LAHTI PRO. W sprzedaży zadebiutowało wiele nowych modeli ubrań roboczych i butów ochronnych. W zakresie elektronarzędzi TRYTON mieliśmy także kilkanaście bardzo ciekawych nowych uruchomień – dostarczyliśmy na rynek nowe, uniwersalne maszyny wielofunkcyjne, które pozwalają wykonywać pracę zarezerwowaną dotychczas dla kilku maszyn. Jeśli zaś chodzi o markę PROLINE to miniony rok stał także pod znakiem rozbudowy asortymentowej, która dobrze uzupełniła dotychczasową ofertę. 

Jakie macie plany na przyszłość?

Sceptycy powiedzą, że młotek zawsze będzie młotkiem, my jednak wiemy, jak dodać temu narzędziu odrobiny wyjątkowości. To wyróżnia nasze narzędzia. Z jednej strony w pełni zaspokajają potrzeby, dla których są kupowane, a z drugiej dają korzyść ekstra – choćby bardzo wygodną i ergonomiczną rękojeść. Kolejną sprawą jest fakt, że rynek narzędzi ręcznych, choć bardzo nasycony, to jest jeszcze na nim dużo miejsca dla narzędzi bardziej specjalistycznych, to znaczy mniej popularnych, ale potrzebnych fachowcom. Tę niszę od kilku lat starannie wypełniamy i w kolejnych latach wypełniać będziemy. Mamy przy tym bardzo dobrą dynamikę uruchomień, to znaczy wprowadzeń do sprzedaży nowości. W minionym roku wzbogaciliśmy ofertę narzędzi PROLINE o kilkaset produktów, elektronarzędzi Tryton o około 30, a środków ochrony indywidualnej LAHTI PRO o aż 600 pozycji.

W dłuższej perspektywie chcemy osiągnąć pozycję lidera na rynku narzędziowym i ją utrzymać. Chcemy być preferowanym, cenionym partnerem, który potrafi dostarczyć towar wysokiej jakości po konkurencyjnej cenie. Chcemy, aby nasze marki stały się synonimem jakości. To jest nasza wizja, która towarzyszyła nam już w chwili, kiedy składaliśmy dokumenty rejestracyjne firmy. Każdy przepracowany rok zbliża nas do celu, stajemy się coraz lepsi, a nasze produkty są dobrze przyjmowane przez rynek. Nie musimy się ich wstydzić, i to jest naprawdę budujące i motywujące do dalszego działania.

CENTRUM DYSTRYBUCYJNO-HANDLOWE 
Łomna Las, ul. Dobra 3, 05-152 Czosnów
tel. (48) 22 785 97 44, Fax: (48) 22 785 97 10

PROFIX Sp. z o.o.
ul. Marywilska 34, 03-228 Warszawa

Zainteresowany? Poproś o ofertę!



Kontakt do redakcji oknonet.pl


R&D Tech dynamicznie pozyskuje rynki zbytu na Wschodzie

R&D Tech dynamicznie pozyskuje rynki zbytu na Wschodzie

Firma R&D Tech zanotowała w bieżącym roku znaczy...

Jak OZCELIK i jego maszyny radzą sobie w Polsce?

Jak OZCELIK i jego maszyny radzą sobie w Polsce?

Chcąc sprawdzić, czy dostawca z Turcji zadomowił się...

DAKO z Q-FORM od URBAN POLSKA

DAKO z Q-FORM od URBAN POLSKA

URBAN POLSKA z Żar dostarczył i zainstalował w firmie...

5 najczęściej zadawanych pytań przed zakupem urządzenia podciśnieniowego Schmalz

5 najczęściej zadawanych pytań przed zakupem urządzenia podciśnieniowego Schmalz

Eksperci Schmalz przedstawiają i odpowiadają na kilka...



» Więcej na subportalu maszyny, obróbka powierzchni