Produkt z salonu czy marketu? Czy różnią się tylko ceną?

Zainteresowany? Poproś o ofertę!

Alejka z drzwiami w markecie

oknonet.pl

Alejka z drzwiami w markecie


Zakupy w markecie budowlanym są wygodne, gdyż pod jednym dachem znajdujemy wszystko, co jest nam potrzebne do budowy domu i remontu. Do tego dochodzą niższa cena i możliwość robienia zakupów w późnych godzinach wieczornych. Można by więc rzec: same plusy. Czy warto zatem tracić czas na wizyty w salonach czy specjalistycznych sklepach? Czy nie dostaniemy takiego samego produktu w markecie? Czy cena to jedyna różnica? Ponieważ to zagadnienie nurtowało nie tylko nas, postanowiliśmy o to zapytać samych producentów, oczywiście w kontekście produktów z zakresu branży budowlanej. Zobaczcie, co udało nam się dowiedzieć!


SEKTOR: OSŁONY
Jan Tomsia, współwłaściciel firmy SUNŻAL: Poruszę dzisiaj dwa tematy: rolet tkaninowych i markiz. Skąd się biorą takie ceny niskie w marketach? W przypadku rolet materiałowych niespotykanie niska cena jest wynikiem użycia do produkcji najtańszych komponentów – po wizycie jednego z dostawców tkanin z rynku polskiego, który przyjechał do nas z ofertą tkanin w kwotach po 1, 2 lub 3 zł za mb, sprawa się dla mnie wyjaśniła. Były to tkaniny o bardzo niskiej jakości. Nasi dostawy dostarczający do nas tkaniny wyceniają je od 18 do 120 zł za mb – wiem jednak, że roleta wykonana z takiej tkaniny będzie służyć klientowi kilka lat. Również podzespoły zastosowane w roletach „marketowych” są najczęściej podzespołami w całości plastikowymi i składanymi przez klienta. Są to podzespoły niespójne i rozpadające się. Bardzo często taka roleta spada z okna. Ważnym aspektem w temacie rolet jest również ich wymiar – w marketach możemy zakupić rolety o określonym wymiarze, u producenta na zadany wymiar.

Markizy – markiza składa się z dwóch części, czyli z konstrukcji i tkaniny. Tkanina zastosowana w markizach marketowych jest tkaniną stosowaną w parasolach (o niższej gramaturze i zdecydowanie niższej jakości) – dość szybko ulega zniszczeniu. Konstrukcja faktycznie jest aluminiowa (z częściami stalowymi), jednak profile aluminiowe są bardzo „odchudzone”, co może powodować uszkodzenie markizy (przeważnie złamanie ramienia) nawet podczas niewielkiego wiatru. Wiele do życzenia pozostawia również naciąg takich ramion – sam byłem świadkiem, kiedy to markizę zakupioną w markecie można było „zwinąć” jednym palcem, naciskając profil przedni. W przypadku markizy zakupionej u producenta (dzięki zastosowaniu najwyższej jakości podzespołów) taki problem nie występuje – każde ramię wyposażone jest w bardzo mocny naciąg, który odbywa się za pomocą umieszczonego w środku wkładu ze sprężyną, a także połączeniu poszczególnych jego części za pomocą łańcucha, który jest zdecydowanie bardziej wytrzymały. Napędy stosowane w naszych markizach są zawsze od Somfy, a nie „chińczyki”. Musimy pamiętać, że markiza nie służy tylko ludziom dorosłym, ale również dzieciom bawiącym się po nią. Ja swoich wnuków nie zostawiłbym samodzielnie pod markizą zakupioną w markecie (nieznanego producenta – najpewniej chińskiego), bo bałbym się, że ramie pęknie i cała markiza spadnie na dziecko. Życie moich wnuków jest zdecydowanie cenniejsze, dlatego korzystałbym tylko i wyłącznie z firm specjalizujących się w produkcji i montażu markiz ze światową jakością i dużym doświadczeniem.

SEKTOR: OKNA
Anita Kaperek, dyrektor handlowy firmy Pagen:
Według moich informacji, klient, który dokonuje zakupu stolarki w markecie, sugeruje sie w głównej mierze ceną. Jak wiadomo w marketach obsługa sklepu jest raczej trudno dostępna, a już na pewno nie poświęca klientowi tyle czasu, co w salonach stolarki. W sklepach wielkopowierzchniowych klient skupia się na wyborze właściwego wymiaru, koloru i uchwycenia jak najlepszej promocji. Markety sprzedają stolarkę o ustalonym wymiarze i oczywiście taką, która jest produkowana masowo, a nie pod indywidualne potrzeby klienta. Brak tam wyboru bogatej kolorystyki okien czy choćby wystarczających zabezpieczeń utrudniających włamanie.
 
W salonach okien jest zupełnie inaczej. Z uwagi na to, że jest ogromna konkurencja w tej branży, a cena najczęściej przedkłada sie na jakość, sprzedawcy dobrych, a niekoniecznie tanich okien, są doskonale przeszkoleni w celu uświadomienia korzyści wynikających z zakupu dobrych okien. Duże znaczenie mają również normy dotyczące wymagań na polskim rynku dotyczące np. minimalnego współczynnika przenikania ciepła. Dobry sprzedawca zwróci na nie uwagę po to, aby kupujący dokonał zakupu właściwego, czyli takiego, który jest dedykowany do jego budynku. Minimalnym współczynnikiem izolacyjności cieplnej okien w pomieszczeniach mieszkalnych wynosi obecnie 1,3 W/m2K. Aby okno spełniało te wymogi, potrzebny jest pakiet 3-szybowy i/lub profil szerokokomorowy o około 8 cm głębokości zabudowy, a takie wyposażenie musi mieć swoje przełożenie na cenę. Klient nieuświadomiony nie zabierze z półki marketu okna z wysoką ceną, bo po prostu nie będzie wiedział, skąd ona wynika.
 
Jak wszyscy wiemy, kupić korzystnie to wybrać ofertę dostosowana do potrzeb klienta, a jak wiadomo, ilu klientów, tyle potrzeb. Osobiście sugeruję dokonywać zakupu w salonach, które dają gwarancję odpowiedzialności za produkt, czyli salonach firmowych producentów. Tam w razie potrzeby nawet po kilku latach zawsze możemy dokonać kontynuacji zakupu stolarki o tym samym kształcie profila czy kolorze. Mamy pewność gwarancji i dostępność składania ewentualnych roszczeń reklamacyjnych. Salony zaproponują bardzo szeroką gamę kolorystyki okien i ich wyposażenia: szyb, różnych rodzajów okuć, klamek i innych dodatków. Co najważniejsze, są w stanie zaproponować stolarkę wykonana na wymiar i według potrzeb i wymagań klientów, dzięki czemu oferują produkt idealnie dopasowany do wymagań budynku i jego mieszkańców.

Producent okien, który chce pozostać anonimowy: Trudno tak naprawdę powiedzieć, czy okno marketowe jest odchudzone… nigdy takiego okna nie badaliśmy, ale mogę coś powiedzieć na podstawie swoich doświadczeń. Niemniej różnica w cenie takiego okna w porównaniu z oknem na zamówienie musi się z czegoś brać. Według mnie jest kilka aspektów:    

• Okna marketowe to mówiąc inaczej okna typowe. Oznacza to, że są one wykonywane w ściśle określonych wymiarach i kierunkach otwierania. Zastosowanie takich okien więc jest wprost przeznaczone do budownictwa blokowego. Trochę trudniej dopasować wymiarowo takie okno do otworów w murze w budynkach indywidualnych. Bardzo często trzeba albo kuć albo podmurowywać, żeby dopasować otwór do okna, a to dodatkowe koszty, których w markecie się nie uwzględnia. Raczej w ogóle nie kupuje się takich okien do nowego budownictwa…    

• Cena może wynikać również z wyposażenia. Często jest tak, że tzw. okna marketowe (typowe) są mniej obficie wyposażone. Poszczególne zaś elementy wyposażenia są np. nieregulowane, czyli tańsze. Warto też wziąć pod uwagę fakt, że cena w markecie uwzględnia marżę sklepu… warto więc sobie wyobrazić, po jakich kosztach sprzedaje je producent… przecież nie dokłada.

Producent okien, który chce pozostać anonimowy: Produkty sprzedawane w marketach zwykle mają niższe ceny niż dostępne w sklepach z materiałami budowlanymi. Wiąże się to z efektem skali, gdzie sieć posiadająca kilkadziesiąt punktów handlowych może złożyć zamówienie na zdecydowanie większa ilość produktów niż pojedynczy dystrybutor. Ma to związek z progresywnymi rabatami czy niższymi kosztami logistycznymi. Więc oczywiście jest to możliwe, aby produkty dostępne w markecie były identyczne jak produkty sprzedawane na rynku profesjonalnym, ale posiadały niższą cenę.

Drugą stroną medalu jest fakt, że „produkt marketowy” może zdecydowanie różnić się od tych sprzedawanych przez dystrybutorów. Producenci często przygotowują specjalne produkty, które dystrybuowane są wyłącznie w marketach. W związku z tym zdarza się, że są one wytworzone z innej jakości materiału lub nie mają pełnego wyposażenia. Na rynku budowlanym są różnego rodzaju klienci: jedni szukają jakości, a inni kierują się wyłącznie ceną, dlatego wybór i tak zawsze zależy od klienta.

SEKTOR: DRZWI    
Hubert Sobański, Product Manager firmy Stolbud Włoszczowa S.A.:
Różnica pomiędzy wyrobami marketowymi a wyrobami dla Salonów Firmowych wygląda z reguły znacząco. Wyroby marketowe są z założenia towarem, w którym zasadniczą rolę odgrywa niska cena oraz dostępność towaru „od ręki”, czyli z magazynu. Niską cenę można uzyskać nie tylko poprzez konstrukcję zawierającą tańsze materiały, ale przede wszystkim poprzez produkcję opartą na dużej seryjności, która pozwala zoptymalizować proces, obniżając koszty wytworzenia. Jednakże zwiększenie seryjności produkcji wymaga ograniczenia w ofercie kolekcji wzorów, parametrów czy też dostępności wykończenia. Dlatego też w ofercie marketowej mamy tak mały, wąski zakres wyboru w ramach danej kolekcji. Często bywa, że klient nie jest w stanie złożyć całościowo zamówienia, jakiego potrzebuje. Odmienną sytuacją jest zakup wyrobów w Salonach Firmowych. Tam oczywiście wyrób może być nieco droższy, z ustalonym terminem realizacji, za to dostajemy bogatą ofertę produktową w dużej ilości wykończeń czy innych parametrów, które z pewnością zaspokoją kompleksowo oczekiwania i potrzeby klienta. Dodatkowym plusem jest możliwość zakupu produktów z nietypowymi zmianami według indywidualnych potrzeb oraz fachowe, profesjonalne doradztwo.

Hubert Kowalski, właściciel firmy szklane.eu: Przewagą kupna stolarki w salonie firmowym jest na pewno kompetentna kadra, specjalizująca sie w danej rodzinie produktów często od wielu lat, dysponująca większym zasobem czasu, dzięki czemu jest w stanie wysłuchać klienta i dobrać dla niego najlepsze rozwiązanie. Produkty do salonów firmowych są wykonywane w mniejszych ilościach i z większą starannością. Ponadto sklepy firmowe oferują próbki materiałów, pomiary i doradztwo w miejscu inwestycji (zwykle bezpłatne), produkty wysokiej jakości szyte na miarę, transport (również często bezpłatny), autoryzowany montaż,  często dłuższą gwarancję niż w markecie (np. w naszej firmie wybrane produkty maja 5 lat gwarancji lub dożywotnią gwarancję), serwis pogwarancyjny i dostępne części (w razie popsucia jednego komponentu nie trzeba wyrzucać całego produktu, a wystarczy go naprawić), opiekę na każdym etapie zakupu i po nim – takich udogodnień nie uświadczymy w markecie.  Klient, który korzysta z usług salonu sprzedaży, nie płaci także z góry za towar, czekając później na jego dostarczenie, tylko rozlicza się po zamontowaniu zamówionego produktu. W małych firmach specjalistycznych sam właściciel ręczy za jakość sprzedawanych towarów, bo na tym buduje swoją markę.

SEKTOR: CHEMIA
Łukasz Augustyniak, Product & Marketing Manager firmy tremco illbruck:
Niska cena w marketach czy składach budowlanych jest pochodną dużych ilości towaru dostarczanych w oparciu o porozumienia umowne na linii dostawca – odbiorca. Można sprzedawać mniejsze ilości towaru na zadowalającej marży, albo bardzo duże ilości na niskiej marży – sumarycznie wyjdzie na to samo, choć drugi wariant jest zdecydowanie bardziej niekorzystny dla dostawcy. Rynek dystrybucji to ciężki kawałek chleba (dedykowane osoby do obsługi punktów dystrybucyjnych, regularne dbanie o ekspozycję czy w reszcie odbiory przeterminowanego towaru). Wszystko to na koszt dostawcy i często na granicy opłacalności. Czasem firmy świadomie poświęcają jakiś produkt lub dwa pozycjonując je jako „atrakcyjne cenowo”, a marże robią na zupełnie innych produktach. Póki co, w obszarze zainteresowania firmy tremco illbruck jest wyłącznie odbiorca zawodowy, a co za tym idzie dystrybucja PRO. Nie skupiamy się na dystrybucji DIY (z ang. „zrób to sam” – określenie przypisywane punktom zaopatrzenia osób spoza branży zawodowej, zwykle w produkty o mniejszych wymaganiach użytkowych). Oczywiście, że cena jest pochodną tego co dostaje klient i nie odwrócimy tego prawidła podobnie jak nie zaprzeczymy prawom fizyki. Nie musi to jednak absolutnie oznaczać niższej jakości towaru, a produkt o mniejszych wymaganiach. Ważne, aby osoba zainteresowana miała tego świadomość. Być może do jej zastosowania, tani, uniwersalny produkt sprawdzi się idealnie. Produkty mogą być bowiem wykonane w mniej wymagającej (tańszej) technologii, zaś wpływ na cenę jednostkową mają, jak już wspomniałem, ogromne ilości odbiorów wynikające z umów. Marka illbruck od początku  swego istnienia kojarzona była z klientem i rynkiem profesjonalnym. Nasza dystrybucja to punkty handlowe, w których zaopatrują się monterzy działający w obszarze okien, fasad i prac wykończeniowych. Do zastosowań profesjonalnych, produkt musi spełniać znacznie wyższe założenia projektowe. Nie wszyscy to rozumieją i nawet grupy zawodowe sięgają po produkty, sugerując się mocno ceną. Tymczasem istotna jest trwałość, żywotność, spełnianie swoich funkcji w zaprojektowanym okresie czasu i to, że monter nie będzie musiał jeździć na reklamacje w międzyczasie, co oszczędzi jego zleceniodawcy stresu, rozstrzygnięć sporów sądowych, czy wypłat odszkodowawczych w efekcie. Różnica jeśli chodzi o sam produkt, leży również w etykiecie. Chodzi o zapisy w polu opisującym zagrożenia i zasady bezpieczeństwa (w czarnej ramce na opakowaniu); dla dystrybucji  istnieją dodatkowe obostrzenia. Do tego dochodzi często dodatkowe oznakowanie czy konieczność dodania akcesoriów wynikająca z bezpieczeństwa użytkowania produktu przez użytkownika nieprofesjonalnego – przysłowiowego „Kowalskiego”.

SEKTOR: DRZWI / OKUCIA-ZAMKI
Dział marketingu, Gerda:
Nasze produkty w marketach są identyczne ze sprzedawanymi w sklepach specjalistycznych i „firmowych”. Nie produkujemy pod market. Nie mamy różnych ofert produktów dla marketów i innych sklepów. W naszej działalności skupiamy się na najwyższej jakości naszych produktach i nie oceniamy produktów marketowych. Sprzedajemy nasze towary różnymi kanałami. Każdy z nich ma swoją specyfikę i pozwala dotrzeć do różnego typu klientów stąd trudno wskazać, który kanał jest najlepszy, gdzie warto kupować.

SEKTOR: OKUCIA-KLAMKI
Producent klamek, który chce pozostać anonimowy:
W DIY (do it yourself) funkcjonują dziś tylko klamki aluminiowe i przedział cenowy maksymalnie do 50 zł brutto dla klienta – rodzi się pytanie dlaczego? Sklepy DIY prześcigają się w cenach, co spowodowało zawężenie asortymentu tylko do tego tańszego, co nie oznacza, że jest to zły produkt. Klamka aluminiowa spełnia wszelkie standardy i normy, klamki są dobrze wykonane i znajdziemy tam wszystkie style: nowoczesny, klasyczny czy też loftowy. W salonie możemy znaleźć coś bardziej wyszukanego dla naszych drzwi.

Oknonet.pl
Podsumowując:
produkty w markecie mogą być identyczne jak te sprzedawane w sklepie specjalistycznym, co związane jest z efektem skali dla firmy produkującej, czyli dużo zamówień przy małej marży, co w efekcie może dawać podobne zyski jak znacznie mniejsza sprzedaż w salonie/sklepie specjalistycznym, ale przy wyższej marży. Jednakże trend dążenia przez markety do jak najniższej ceny (spowodowany oczywiście dużym popytem na produkty tanie) wymusił na wielu producentach pójście w kierunku oszczędności, przez co używane do „marketowej” produkcji materiały również są najtańsze, a tym samym i niższej jakości. Pozornie identyczny produkt kupiony w markecie jest dosłownie lżejszy od tego z salonu/sklepu specjalistycznego, czyli został poddany tzw. „odchudzeniu". Nie zapominajmy również o tak istotnych rzeczach jak znacznie większy wybór, elastyczność i możliwości kompleksowego doboru np. stolarki okienno-drzwiowej w salonie. Do tego dochodzi doradztwo wykwalifikowanego pracownika, który poprowadzi nas od początku do końca przez proces zakupu – tego w markecie na pewno nie uświadczymy.

Dziękuję wszystkim firmom, które podzieliły się swoimi doświadczeniami i tym samym przyczyniły się do powstania tego materiału.


Zainteresowany? Poproś o ofertę!



Biurowiec Consultronix z fasadami od Effectora

Biurowiec Consultronix z fasadami od Effectora

Effector S.A. współrealizowała siedzibę firmy...

Profile podokienne Metal-Plast z certyfikatem ift Rosenheim

Profile podokienne Metal-Plast z certyfikatem ift Rosenheim

Innowacyjne listwy podparapetowe Metal-Plast uzyskały...

Drzwi podnoszono-przesuwne Schüco ThermoSlide teraz w wersji czteroskrzydłowej

Drzwi podnoszono-przesuwne Schüco ThermoSlide teraz w wersji czteroskrzydłowej

Wariant czteroskrzydłowy z dwoma ruchomymi skrzydłami w...

Budynki tylko dla sprawnych?

Budynki tylko dla sprawnych?

Bariery architektoniczne najdotkliwiej odczuwają osoby...



» Więcej na subportalu dostawcy, akcesoria